Fängslande pengafiffel i en tid besatt av mord

Foto: Cmore/HBO Nordic
Peder Rooth (Matias Varela), Bea Farkas (Julia Ragnarsson) i ”Fartblinda” mot ”Billions” Bobby Axelrod (Damian Lewis) i hårdrockströja.

Matias Varela är ingen Damian Lewis – och Stockholm har knappast en skyline som New York. Att jämföra ”Fartblinda” med ”Billions” är orättvist, men båda lyckas på sitt sätt göra rafflande tv av ekonomisk brottslighet.

När ”Game of thrones” (HBO Nordic) gick i graven sökte jag en tv-serie tillräckligt stor, ond och episk för att fylla det tomrum som uppstod. Svaret blev inte fantasy, utan finans.

”Billions” (HBO Nordic/SVT) har hyllats sedan premiären 2016 och avslutade i somras sin fjärde säsong. I centrum för seriens handling står konflikten mellan den stenrike fond-VD:n Bobby Axelrod (Lewis) och riksåklagaren Chuck Rhoades (Paul Giamatti), båda smarta, hänsynslösa och olidligt uppblåsta.

Trots att ”Axe” och Chuck knappast drar sig för att krossa de människor, ibland hela samhällen och länder, som råkar hamna i deras väg gestaltar Lewis och Giamatti dem med sådan inspirerad bravur att man ändå inte kan låta bli att bry sig.

 


Likt ”Game of thrones” Cersei Lannister (Lena Headey) roffar ”Axe” åt sig på finansmarknaden, men behåller samtidigt en lojalitet med familjen allra närmast. Både ”Game of thrones” och ”Billions” kombinerar Shakespeare-intriger med samhällskritik, iklädd djurskinn och drottningkronor respektive dyra klockor och hårdrockströjor.

Makten är inte riktigt lika genomkorrupt i svenska ”Fartblinda”, en ny tv-serie om skumrask i bankvärlden som hade premiär på Cmore i augusti och TV4 tidigare i veckan. Den bygger på Carolina Neuraths roman om ekonomijournalisten Bea Farkas (Julia Ragnarsson) som har en relation med vd:n Peder Rooth (Matias Varela) samtidigt som hon får tips om att hans bank mörkat stora förluster.

I jämförelse med den monumentala fresk som ”Billions” målar upp är det här en några storlekar mindre, men fortfarande kompetent och sevärd spänningsserie.

 


”Fartblinda” är framförallt uppfriskande oförutsägbar på sina håll, med rolltolkningar som känns roliga och levande. Oskar Thunbergs kokainstinne tradingchef Henrik Beijer må visserligen vara något av en klyscha i urspårad ”The Wolf of Wall Street”-tradition, men han gestaltar ändå sin skurkroll så pass udda och intensivt att den växer till något större.

Härliga är också Julia Dufvenius som gör Sophie Rooth till något mer än bara en bedragen fru, Edvin Endre som patriarken Otto Rehnskiölds (Claes Månsson) besvikelse till son och naturligtvis Ragnarsson som spelar sin hjälteroll med pondus.

De bank- och journalistmiljöer som naturligtvis dramatiserats för spänningens skull innehåller samtidigt så många realistiska detaljer att de känns tillräckligt trovärdiga för att att inte tippa över i parodi. Det är en fin balansgång att gå.

 


I en tid besatt av blod och mord är det befriande att även den lite mer ”osexiga” ekonomiska brottsligheten kan skildras så här fängslande. Det är trots allt få saker i vårt samhälle som pengar inte styr.

Om ”Game of thrones” mot all förmodan skulle få en fortsättning är det kanske i Järnbanken i Braavos som de viktigaste striderna borde utkämpas.

 

Foto: Ed Araquel/AMC
The terror: Infamy.

Veckans…

...historiska skräck. ”The Terror: Infamy” (Amazon prime video), den fristående andra säsongen till skräckserien ”The Terror”, öppnar obehagligt men drar sedan ned på tempot för att skildra en av USA:s historiska skamfläckar, behandlingen av amerikaner med japansk bakgrund under Andra världskriget. Den utspelar sig till stor del i ett interneringsläger, där en ond fara härjar. Intressant, men hittills inte lika läskig som säsong ett.

 

Foto: TV4/Cmore
”Kapten Klänning”.

…dokumentär. ”Kapten Klänning – polischef och våldtäktsman” (TV4/CMore) handlar om jakten på Göran Lindberg, den tidigare polischef som dömdes som våldtäktsman och sexförbrytare 2010. Historien är outhärdligt vidrig i sig, så övergreppen på tonårsflickorna hade kanske inte behövt dramatiseras så ingående. 

 

…bok-tv. Min sena semesterläsning har ägnats åt Linda Boström Knausgårds ”Oktoberbarn”, en intensiv uppgörelse med psykiatrin och dess elbehandlingar, och en berättelse om författarens kamp för att rädda sina utspridda minnesfragment. På söndag gästar hon ”Babel” (SVT2) vilket inte bör missas.

 

”RuPaul’s drag race UK”.

…pepp. Vi är många ”RuPaul’s drag race”-fans som väntat och längtat efter den brittiska version som ska sändas på BBC3 och nu har premiärdatumet äntligen avslöjats. 3 oktober är det dags för dragikonen RuPaul att inta domarstolen tillsammans med parhästen Michelle Visage och sina brittiska/irländska medhjälpare Alan Carr och Graham Norton. Några av de speciellt inbjudna gästdomarna är Maisie Williams, Spice Girls-Geri och Twiggy.

avSandra Wejbro

ARTIKELN HANDLAR OM