Hundväder lockar folk till djurparker

Uppdaterad 2018-07-31 | Publicerad 2007-09-19

Men för nöjesfälten har sommarens regn varit en ekonomisk katastrof

Sommarens regn blev dyrt för nöjesparkerna i regionen.

Både Tivoli och Tosselilla tappade besökare. Bättre gick det för djurparkerna.

– Det ser ut som om 2007 blir ”all time high” för oss, säger Staffan Åkeby, Skånes djurpark.

På söndag är sommaren definitivt slut. Åtminstone på Tivoli i Köpenhamn där portarnas slås igen för sommarsäsongen.

Det totala antalet besökare under säsongen redovisas inte förrän på tisdag, men redan i slutet av augusti stod det klart att Tivoli dittills tappat 180 000 besökare.

För Tosselilla Sommarland blev regnet i juli en dyrköpt historia. Grovt uppskattat regnade 15–20 procent av intäkterna bort.

– Vi får tacka solen i augusti för att resultatet inte blev sämre än så här, säger Annika Cederholm, företagsledare.

Perfekt djurparksväder

Men regnet må ha skrämt barnfamiljer från stränder och vattenparadis – i stället verkar de ha vänt blickarna mot länets djurparker.

– Jag skulle kalla sommarens väder för ett perfekt djurparksväder. Om hösten 2007 blir lika bra som förra året så kommer det här året att slå alla tidigare rekord, säger Staffan Åkeby, chef för Skånes djurpark.

– Sol är rena döden för besökssiffror i djurparker. Är det varmt i luften och i vattnet är det svårt att konkurrera med stranden, fortsätter Åkeby.

Och djurparkschefens analys stämmer även för Skånes djurparks kolleger i Ystad djurpark.

För även där ökade besökssiffrorna i sommar.

– Trots det usla vädret i juli gick det bättre än förra sommaren. Vi är jättenöjda, säger Jep Agrell, zoolog på Ystad djurpark.

Följ ämnen i artikeln