Frida, 68, fick sitta i sin egen avföring – personalen hade möte

avJoanna Górecka

Publicerad:
Uppdaterad:

Frida, 68, fick inte gå på toaletten i tid – personalen på vårdboendet hade kvällsöverlämning och ingen kom till undsättning, trots att hon larmade flera gånger.

I stället fick Frida sitta i sin egen avföring i nästan en timme.

– Det är inte människovärdigt, säger sambon John.

Foto: Uppsala kommun
Frida, 68, bor på vårdboendet Vigmund.

John har levt ihop med Frida i över 25 år. De bodde tillsammans fram till sommaren 2018 när Frida drabbades av en Parkinson-sjukdom, CBS, som påverkar hennes balans. Hon flyttade in på vårdboendet Vigmund i Rasbo, som drivs av Uppsala kommun.

Tidigare arbetade Frida som labbassistent på Akademiska sjukhuset och tjänsteman på Hyresgästföreningen.

– Hon var en mycket hjälpsam medarbetare där, säger John. Hon har alltid varit en person som man kan lita på och som står upp för the underdog.

Fridas sjukdom gör att hon behöver hjälp med att gå på toaletten, men när hon larmade personalen en kväll i början av januari kom ingen för att hjälpa henne.

– Jag larmade men ingen kom, ingen hade tid. Så jag fick sitta där och bajsade på mig. Självklart var jag upprörd. Jag hade bajsat i byxorna, det är inte så kul, säger Frida till Aftonbladet.

”Hon satt och grät”

John, som hälsar på Frida varannan dag, är mycket upprörd.

– Det som hände i går fick mig att gå i taket. Att Frida ska sitta i en timme när hon har gjort på sig i byxorna. Vi pratade i telefon när det hände och hon satt och grät. Jag ringde till avdelningen och försökte få tag i någon, då runt kvart i nio, när personalen har kvällsöverlämningen. Det här försiggår i 30-40 minuter – då svarar de inte på larmen. Då får man tydligen inte störa.

– Jag ringde två gånger och efter det tog det dem ytterligare 20 minuter att hjälpa Frida så att hon kunde komma ur sitt eget träck. Det är inte människovärdigt. Det är fel på prioriteringarna när man inte får hjälp att gå på toaletten, säger John.

Ska se över väntetiderna

Enligt Monika Södergård, tillförordnad områdeschef, har personalen följt rutinerna.

– Bor man på ett boende så har man väldigt tät tillsyn. Vi har rutiner och vad jag kan se har vi följt rutinerna i det här fallet. Maken ska få träffa ansvarig chef här på torsdag, vi har fångat upp klagomålet och bjudit in anhörig till samtal så att han kan känna sig trygg.

Men Monika Södergård menar att man kommer att se över brukarnas väntetider efter den här incidenten.

– Det är ju väldigt upplevelsebaserat att vänta, det kan upplevas att man väntar i flera timmar när den faktiska tiden är en annan. Men vi ska titta på väntetiderna på gruppnivå och se hur det ser ut på Vigmund. Får vi indikationer på att det handlar om långa väntetider får vi vidta åtgärder.

Frida och John heter i verkligheten något annat.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Uppsala

Rasbo