Så ska obevakade järnvägskorsningar bli säkra

TT

Publicerad 2019-10-31

Tusentals järnvägskorsningar är obevakade i Sverige. Nu har Trafikverket identifierat de 180 plankorsningar vars underhåll är mest akut. Samtidigt riktas kritik mot myndigheten.

Trafikverket har fått tre miljarder kronor av regeringen för att höja säkerheten vid obevakade järnvägskorsningar fram till 2029. Men det är svårt att avgöra vilka av de drygt 3 500 obevakade plankorsningarna som är minst säkra.

– Det är jättejobbigt och svårt att avgöra vilka som är farligast. Vi hade helst velat få bort alla oskyddade plankorsningar men Sverige ser ut som det gör, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Särskilt farliga åtgärdas

Sedan maj har säkerheten vid 44 plankorsningarna höjts och nu ska myndigheten gå vidare med ytterligare 180 som bedöms vara särskilt farliga.

– Plankorsningar är en risk i sig men nu har vi gjort en prioriteringslista som utgår ifrån vad som ökar säkerheten för flest människor. Vi klarar inte av att göra alla 3 500 på en gång, säger Bengt Olsson.

Enligt honom är en av utmaningarna att de farliga plankorsningarna ofta finns på landsbygden, där det är långt till elförsörjning, vilket gör att det inte går att sätta upp bommar. I stället kan säkerheten höjas genom att röja sikten kring korsningen eller genom att stänga plankorsningen och leda om trafiken.

– Om man bedömer att det måste till en planskild korsning får man bygga om helt och hållet. Antingen med en bro över eller med en viadukt under, säger Bengt Olsson.

Flera olyckor innan åtgärd

Fredrik Robbertte bor precis intill en obevakad plankorsning utanför Högsby i Småland. Redan 2005 var hans fru inblandad i en olycka vid korsningen. En utredning gjordes men den ledde aldrig till några åtgärder.

– Det hände ingenting, säger Fredrik Robbertte.

Först efter att det förra året inträffade ytterligare en olycka vid korsningen har säkerheten börjat stärkas.

– Innan det händer en dödsolycka så händer det inga stora saker. Det är tragiskt att det ska behöva vara såhär. Men det är positivt att det börjar hända saker nu, säger Fredrik Robbertte.

"Orimligt stor risk"

På Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, välkomnas utredningen.

– Men nu är det viktigt att åtgärderna inte drar ut på tiden, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle.

Samtidigt konstaterar hon att 180 av 3 500 korsningar är en låg ambitionsnivå.

– Trafiksäkerhetsarbetet i Sverige utgår från att bilisters misstag inte ska vara på liv eller död. Men de som dagligen måste passera de här korsningarna utsätter sig för en orimligt stor risk. Det är allvarligt att det inte har åtgärdats tidigare, säger hon.