Färdtjänst missade hämta handikappad man – på julafton

Publicerad 2016-12-27

Först halv två på natten kom mannen hem till boendet.

En handikappad 67-åring väntade på sin julskjuts – men den dök aldrig upp. Först halv två på natten var mannen hemma igen.

– Nu blev han sittande i rullstol hela kvällen och halva natten, säger hans anhöriga till NWT.

På julaftonskvällen satt en 67-årig man i Värmland och väntade på sin skjuts hem till boendet i Torsby. Färdtjänsten var beställd i förväg, men när den inte dök upp kontaktade hans anhöriga Värmlandstrafik, som ansvarar för servicetrafiken.

De fick vänta i telefonkö. Och vänta. Och vänta. Och vänta. Till slut gav de upp, och testade att ringa till ett annat journummer. Då, till slut, gick det efter en stund att ordna så att mannen fick komma hem till sitt boende.

– Han har behov som han måste få hjälp med där, sådant som vi inte kunde uträtta. Nu blev han istället sittande i rullstol hela kvällen och halva natten, säger hans anhöriga till NWT.

Ber om ursäkt

Halv två på natten var mannen till slut hemma igen. Hans anhöriga säger att de är frustrerade, och rasar över den ”bedrövliga” historien. Från Värmlandstrafiks sida beklagar Anders Wahldén, chef för servicetrafiken, det inträffade djupt.

Wahldén säger att julaftonen är dagens mest hektiska dag för färdtjänsten.

– Det är fruktansvärt att kunder blev missade och extra olyckligt att det hände just på julafton, säger han till NWT.

Han säger att det rör sig om fem till tio missade fall, och att Värmlandstrafik personligen kommer kontakta de drabbade för att utreda händelserna. Han berättar också att den långa telefonkön berott på ”tekniska problem med jourtelefonen”.

Mannens anhöriga tycker dock inte att ursäkten räcker långt.

– De skyller på växeln! Så här får det inte gå till, säger de till NWT.

Färdtjänsten sölade – då blev Malte sen till sonens
begravning

Följ ämnen i artikeln