Marie, 40, fast på Heathrow i två dygn – efter SAS-kaoset

Publicerad 2018-08-01

Marie, 40, och hennes mamma skulle flyga hem från Heathrow i söndags.

Efter 48 timmar hade de fortfarande inte lyft – och var tillsammans med många andra fast i SAS-kaoset runt om i Europa.

– Det är en katastrof, säger Marie till Aftonbladet.

Semestern i England blev minst två dygn längre än de planerat. Marie Daniel, 40 och hennes mamma Inger Brodin, 65, kom till Heathrow i söndags morse – och väntar fortfarande på sitt SAS-flyg hem.

– Det är en katastrof, det är helt sjukt hur de har betett sig, säger hon.

– Jag gick precis till SAS biljettdisk och sa till dem att jag har fyra barn, det yngsta av dem är ett år gammalt och jag vill ha en garanti att jag kommer på ett plan hem i dag. Hon sa att vi inte kan ge några garantier.

Marie Daniel och hennes mamma Inger Brodin är fast på Heathrows flygplats sedan två dygn tillbaka.

”Ingen information om något”

Flyget vid lunchtid i söndags ställdes in utan förvarning. Marie och Inger åkte tillsammans med de andra passagerarna till ett hotell i närheten av flygplatsen. Sedan dess misstänker Marie att flera resenärer tagit sig hem på egen hand.

– När vi kom i söndags så var vi ett helt gäng, dels från Sverige och dels några andra men när vi kom in i går så var många andra inte där så jag lurar på om de inte släppt på andra på andra flyg men inte oss. Vi åt middag med en kvinna från Stockholm som åkte hem på måndag morgon eftersom hon bokat ett nytt plan med British Airways, säger Marie.

– Vi har inte fått någon information om hur man kan söka ersättning, ingen information om hur det funkar, vi har bara varit snälla och följt reglerna.

Behöver sin medicin

Marie behandlas för cancer och behöver hem för att hämta mer medicin. Men i stället för att boka in henne på ett nytt plan har SAS-personal på plats istället erbjudit henne att kalla på läkare på flygplatsen, säger Marie.

– De borde göra vad de kan för att vi ska komma hem och jag får inte riktigt känslan av att de gör det, säger hon.

Marie och Inger, vars plan på tisdagen är minst fyra timmar försenat, är inte ensamma om att sitta fast efter inställda SAS-flyg just nu. I fredags uppgav bolaget att 25 avgångar skulle ställas in under helgen och i veckan kommer ytterligare 40 inte att avgå, skriver TT.

”Har varit för ambitiösa”

SAS operativa direktör Lars Sandahl Sörensen medger i en intervju med norska Dagens Näringsliv att man saknar besättning på grund av dålig planläggning.

– Vi har varit för ambitiösa i planeringen av färdprogrammet i sommar, säger han.

SAS presskontakt Tonje Sund beklagar förseningarna – men menar att det är mindre än en procent av flygningarna som drabbats.

– Vi har haft en period nu med trafikstörningar som lett till några inställda flyg och förseningar. Det är givetvis väldigt tråkigt för de passagerare som drabbas, säger hon.

– Det är tal om en liten del av det totala antalet flygningar men det är klart att det är väldigt tråkigt för de som drabbas.

”Omfattningen extraordinär”

Eftersom det är högsäsong är det svårare än vanligt att boka om kunder på nya plan eftersom många redan är fulla, säger Tonje Sund. SAS har satt in extra personal – både i luften och i kundservice.

– Omfattningen av inställda och försenade plan är extraordinär nu under en period, säger Tonje Sund.

– Därför har vi haft längre väntetider till kundservice än vad vi önskar för våra kunder. Det ska gå snabbt att komma fram till oss men nu har det vid vissa tillfällen varit för långa väntetider. Vi beklagar givetvis om kunderna känt att informationen från oss inte varit tillräcklig.

Följ ämnen i artikeln