Åklagarmyndighetens it-haveri löst

TT

Publicerad 2019-10-04

Åklagarmyndighetens it-haveri ska nu vara löst. Arkivbild.

I måndags togs Åklagarmyndighetens datasystem Cåbra ur drift på grund av omfattande problem. Efter en arbetsvecka där åklagare arbetat utan tillgång till systemet är felet nu åtgärdat.

Åklagarmyndigheten meddelade under fredagsmorgonen att ärendehanteringssystemet Cåbra åter är i drift. Problemet ska ha lösts redan under torsdagskvällen, men innan det kunde användas genomfördes flera tester, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

"Ingen har suttit sysslolös"

Sedan i måndags har åklagare runt om i landet skött sina åtaganden utanför systemet.

– Det finns reservrutiner för tvångsärenden och vi har inte försummat något viktigt, så som förhandlingar, frihetsberövanden eller frister med anhållna. Ickebrådskande ärenden har skjutits fram några dagar, men ingen har suttit sysslolös. Vi har fortsatt att jobba som normalt, men inte lika rationellt som i vårt moderna it-system, säger Lennart Guné, överåklagare vid Åklagarmyndighetens huvudkontor, till TT.

Ordningen återställd

Nu börjar arbetet med att efterregistrera den information som manuellt registrerats utanför systemet under avbrottet. Felet ska dessutom utvärderas ur teknisk och verksamhetssynpunkt.

– Under loppet av den här dagen kommer all information ha överförts till systemet igen. Så redan i dag är vi tillbaka i normal verksamhet, förklarar överåklagaren.

Problem i databasen uppges vara orsaken till problemet. Åklagarmyndighetens datasystem används bland annat för ärende- och diarieföringar, hantering av brottmål och beslut om husrannsakningar.