Margareta, 63, förutsåg leveranskrisen – hamstrade i flera veckor

”Jag fick lite kommentarer om att det var trångt”

avMichael Toll

Det råder brist på förbrukningsartiklar på mängder av Sveriges sjukhus.

Men inte på akutmottagningen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Detta tack vare undersköterskan Margareta Sandback.

– Jag förstod att det inte skulle fungera smärtfritt och har plussat på beställningarna i flera veckor, säger hon.

Margareta Sandback, 63, är materialansvarig på Akademiska sjukhusets akutmottagning. I somras tog hon del av ett informationsbrev där det stod att det skulle ske ett byte av leverantör.

Hon förstod direkt att hon måste agera och lade upp en plan på hur skulle gå tillväga.

– Jag kunde inte beställa allt på en gång, så under flera veckor gjorde jag extra stora beställningar, säger hon.

I början av oktober – när den nya leverantören skulle ta över – stod det fyra, fem pallar ute i korridoren.

– Jag fick lite kommentarer från vaktmästarna om att det var trångt. Men jag svarade ”vänta du bara, det här kommer vi behöva sen”. Och jag hade rätt.

1 av 2 | Foto: PRIVAT
Margareta Sandback förutsåg krisen på sjukhusen. ”Jag gjorde på samma sätt som inför storhelger, plussade på beställningarna”, säger hon.

Rejäla beställningar

Margareta har arbetat som undersköterska på akutmottagningen sedan 1988 och har de tio senaste åren varit ansvarig för akutens beställningar av material- och produktleveranser. Hon tonar dock ner sin bedrift och säger att hon ”bara har gjort sitt jobb”.

– Jag har varit med förut och vet att det sällan går smärtfritt vid leverantörsbyten. Därför gjorde jag precis som inför kommande storhelger. Jag tog helt enkelt i lite extra och gjorde några rejäla beställningar veckorna innan.

Till skillnad mot flera andra sjukhus har akutmottagningen i Uppsala fortfarande gott om artiklar på sina förrådshyllor.

– Verksamheten fungerar som vanligt. Vi har grejer att ta hand om våra patienter.

Lex Maggan

Margaretha var nyligen med i P4 Radio Uppland. Då myntades begreppet ”Lex Maggan”.

– Jag har hört att folk pratat om mig. Det har blivit mycket beröm, men det roligaste är att patienter letat upp mitt nummer och skickat hälsningar via sms och tackat mig. Det är en bekräftelse, nu förstår folk för första gången vad jag har arbetat med de senaste tio åren, skrattar Margareta.

ARTIKELN HANDLAR OM