Eleverna om gymnasiemästerskapet i e-sport

Uppdaterad 2019-10-01 | Publicerad 2019-09-27

I helgen avgjordes vilka skolor som är bäst i stan på e-sport.

Vår reporter Hateff Mousaviyan gjorde eleverna från NTI Gymnasiet sällskap under sista förberedelserna inför slutspelet i Gymnasiemästerskapet under MalmöLAN.

– Alltså… det känns bara så sjukt kul att vi har kommit till semi. Det trodde jag aldrig. Vi har verkligen kämpat för det här. Oavsett hur det går är jag stolt över vad vi har gjort tillsammans.

Weronika Haniszewska är 19 år gammal, läser tredje året på NTI Gymnasiet och går under aliaset “Comfy Potato”. Hon tävlar i League of Legends, ett lagbaserat strategispel, tillsammans med fyra andra elever från skolan. 

Vi träffas i NTI Gymnasiets specialbyggda e-sportssal. Det är mindre än ett dygn kvar innan den livesända semifinalen mot konkurrenterna från Nils Fredriksson går av stapeln. Lektionerna är slut för dagen, men Weronika och hennes lagkamrater har stannat kvar för att finslipa de sista taktiska bitarna inför morgondagen.

– Jag har tittat på deras tidigare streams för att se hur de spelar. Nu har jag identifierat ett par grejer som de förmodligen inte ens har tänkt på själva, säger Weronika slugt.

Weronika Haniszewska, alias ”Comfy Potato”, dagen innan semifinalen i League of Legends.

Weronika är teamets lagledare. Hon pratar i 1000 Mbit/s. Medryckande och engagerat. Förklarar att hon inte vanligtvis är den som brukar sporra, ställa krav och ta ansvar i grupper, men att hon här har hittat ett sammanhang där hon kan göra det utan att känna sig obekväm.

Hon tror att lagets gemenskap är en stor del av framgångsreceptet.

– Vi ser till att prata mycket i chatten även när vi inte spelar. Det känns skönt att ha den sortens sammanhållning. Typ som förra veckan. En av oss hade det lite jobbigt hemma och kunde inte vara med på träningen, då förstod vi vad det var och skrev peppande saker till den för att stötta.


Gymnasiemästerskapet i e-sport är en del av det årliga spelevenemanget MalmöLAN. Bakom satsningen står Digital Social Fritid, ett Arvsfonden-finansierat projekt som verkar för att göra e-sporten till en trygg mötesplats för alla.

I år har elever från Malmös gymnasieskolor haft möjlighet att bilda lag och tävla i tre separata spel: förstapersonsskjutaren Counter Strike: Global Offensive, det lagbaserade strategispelet League of Legends och det fordonsbaserade fotbollsspelet Rocket League.

Med start idag fram till söndag, 27–29 september, pågår finalspel i alla tre “grenarna” i samband med MalmöLAN i mässhallen i Hyllie.

Det här är andra året i rad som tävlingen arrangeras. Mikael Köhler, projektledare för Gymnasiemästerskapet, går in i finalhelgen med en positiv känsla.
– Vi har fått ett överlag väldigt positivt gensvar från eleverna. Antalet anmälningar från elever som vill delta har mer än dubblats från förra året. I år är det fler än 250 personer, säger Mikael Köhler.

– Efter att helgen 20-22 september genomfört kval och kvartsfinaler har vi nu ett gäng riktigt peppade semifinalister!

Mikael Köhler, projektledare för Gymnasiemästerskapet.

Enligt Mikael Köhler har e-sporten unika förutsättningar för att kunna skapa en mötesplats där gymnasieungdomar från olika skolor, bakgrunder och årskurser kan mötas. För att skapa en så bra miljö som möjligt har man valt att följa en uppförandekod framtagen av organisationen Respect All Compete.

– Vi ser det som enormt viktigt att ha en uppförandekod där sportsligt beteende premieras och det motsatta leder till konsekvenser. Samtidigt har vi i princip inga incidenter eftersom mycket handlar om förebyggande arbete, som att till exempel ta diskussionen kring problematiska spelar- och lagnamn för att tydliggöra vilken spelarkultur som är okej på plats, berättar Mikael Köhler.

Han fortsätter:

– Något annat vi också lägger energi på är att ha duktiga chattmoderatorer som håller tonen i de chattar som också innehåller externa parter.

Utöver spelarna själva har projektet Digital Social Fritid, som Gymnasiemästerskapet är en del av, även föräldrar som målgrupp. De arbetar aktivt med att ge föräldrar till unga e-sportare verktyg för att kunna prata om deras fritidsintresse och sport.

Även från skolans håll ser man vikten av att föra en öppen dialog om e-sportandet med föräldrarna. Sebastian Dahlberg, e-sportslärare på NTI Gymnasiet, berättar att de har bestämt att man måste sköta sina andra ämnen för att ens få vara med på e-sportslektionerna, något som föräldrarna sägs uppskatta.

– Ser vi att någon halkar efter pausar vi medverkan på e-sportslektionerna. Då blir det lite som en morot, många vill plugga ikapp de andra ämnena för att få vara med här inne igen, säger Sebastian Dahlberg.


Olle Williamsson, Oscar Bendrin och Lucas Logius från NTI Gymnasiets eget CS:GO-lag.

I andra änden av NTI Gymnasiets e-sportssal sitter Olle Williamsson, 18, Oscar Bendrin, 18 och

Lucas Logius, 17. De tävlar i Counter Strike: GO, ett annat spel än det som Weronika Haniszewska och hennes lagkamrater spelar.

– Jo, det är klart att man vill försvara titeln, så är det ju, säger Olle och syftar till den seger som han och klasskamraten Oscar hjälpte till att bärga i fjol.

När jag kommer och stör med min lite farbroderliga energi är de mitt uppe i varsin övningsrunda. En kastar rökgranater, en nöter sniper, en “tränar sitt muskelminne”. De känns lugna, trots att det är sista riktiga träningstillfället innan finalspelet på MalmöLAN.

Att semifinalerna mot Thorén Innovation School kommer att livestreamas för flera hundra tittare är inget som stör killarna.

– Man är så uppe i det att man inte hinner tänka på det. När man väl spelar den här typen av matcher försöker man bara hålla sig till taktiken. Om det börjar gå dåligt så lugnar vi ner varandra och försöker hitta tillbaka, berättar Olle.

Olle är en gammal fotbolls- och innebandykille. Hatar att förlora och säger sig älska det där med att “slita för laget”. Här, på de animerade CS:GO-banorna, kommer hans vinnarskalle väl till hands.

Något liknande går egentligen att säga om alla jag pratar med här idag.

Genom e-sporten tycks de få användning för egenskaper som kanske inte alltid finns där i andra situationer. De drillas i planering, problemlösning och analys. Lär sig samarbeta, identifiera varandras starka sidor och ta sig an specifika roller i gruppen.

– Vissa av oss är nog ganska blyga i klassrummet, men här spelar det liksom inte någon roll. Vi gör det här tillsammans. Jag hoppas vi kan fortsätta ha det såhär även i framtiden, säger Weronika Haniszewska.

Följ tävlingarna här:

Streamen från tävlingen finns här.

Läs också: