Postnords vd: ”Brev kommer fram i tid”

Uppdaterad 2016-10-11 | Publicerad 2016-10-10

Kritiken mot Postnord fortsätter att växa.

Nu svarar företagets vd Håkan Ericsson på kritiken.

– Det sägs mycket i media att många brev försvinner, men vi mäter det här externt och efter tre dagar har en lång bit över 99 procent levererats, säger han.

Svenskarna slår larm. De får inte sina brev i tid, de får paket som kommer fram trasiga eller så får de inte alls sin post. Samtidigt har antalet klagomål till Post- och telestyrelsen tredubblats jämfört med förra året.

Men trots det skjuter Postnords vd Håkan Ericsson ifrån sig kritiken.

– Först ska vi säga att brev kommer fram i tid, men vi har haft lite för mycket problem då man upplevt att det inte varit tillräckligt bra, säger han när Aftonbladet gör ett oanmält besök på Postnords Huvudkontor i Solna.

Ska följa upp varenda kontor

Den stora boven är, enligt honom, digitaliseringen som tvingat företaget att ställa om produktionen. Förra året gick Postnord igenom en stor förändring när det gick från manuell till maskinell sortering och enligt Håkan Ericsson var det då problemen började.

– I år har vi faktiskt en kvalitetsnivå som är objektivt bättre, men förra året så var det störningar i samband med förändringarna, säger han.

Samtidigt rasar svenskarna. Tipsen strömmar in till Aftonbladet och alla säger samma sak: Posten gör inte sitt jobb.

Maria i Alingsås hittade över 200 brev helt oskyddade brev längs vägen, men trots att hon slog larm tog företaget inte itu med problemet förrän över 24 timmar senare. Anställda larmar om en ”ohållbar arbetssituation. Dessutom har näringsminister Mikael Damberg (S) kallat Postnords styrelseordförande Jens Moberg till krismöte.

Rent konkret, vad ska ni göra för att kunderna ska kunna lita på er?

– Rent konkret, vi gör massa saker rent konkret, en sak vi gör rent konkret är just att informera organisationen och följa upp väldigt noga varje vecka för att se till att vi håller kvalitén, säger han.

Håkan Ericsson lyfter fram tre olika punkter som företaget ska bli bättre på. Först och främst ska Postnord börja lyssna på kunderna, de ska ändra informationen i sorteringsmaskinerna och informera organisationen för att se att de håller den kvalitet som de ska ha.

– Rent konkret följer vi upp varenda platskontor och varje brevbärarkontor för att se vad kvalitén är.

VD:n: ”Det sägs mycket i media”

Kan du lova att folk får sina brev och paket i tid och att de inte är trasiga?

– Det sägs mycket i media att många brev försvinner, men vi mäter det här externt och efter tre dagar har en lång bit över 99 procent levererats. Vi kommer jobba stenhårt inte bara på den fysiska kvalitén, utan också på den upplevda kvalitén. Det kan jag definitivt lova.

Men just nu upplever ju många att det inte är bra kvalité?

Då avbryter kommunkationsdirektör Per Mossberg intervjun och ber Aftonbladet att lämna lokalen.

Följ ämnen i artikeln