Ikano Bank har legat nere – tekniskt fel i flera länder

Publicerad 2019-10-14

Ikano Bank har haft tekniska problem.

Under flera timmar fungerade inte bankens hemsida eller växel i flera länder.

På eftermiddagen var hemsidan återigen i funktion.

Sedan söndagskväll har Ikano Bank haft störningar och tekniska problem i flera länder. Kunder har inte lyckats komma in på bankens hemsida eller nått växeln.

– Vi har haft tekniska problem i vårt datacenter vilket har lett till att både vår hemsida och växel har legat nere, säger Katarina Erichs Emilson, kommunikationschef på Ikano Bank.

De tekniska problemen har lett till att kunder haft problem med att nå sina konton. Nu efter flera timmar ska felen vara åtgärdade.

Kunde inte nå kundtjänsten

Har man kunnat hantera sina konton?

– Det är svårt att säga hur kunderna har drabbats då vi har haft tekniska störningar, säger Katarina Erichs Emilson.

Finns det någon säkerhetsrisk?

– Nej och man behöver inte vara orolig, vi jobbar med att det här inte sker igen, säger Katarina Erichs Emilson.

Tidigare idag skrev Ikano Bank Sverige på sin Facebooks att det för tillfället har tekniska problem och arbetar med att finna en lösning så snart som möjligt.

När man tidigare ringde banken fick man svaret,

”Vi har för närvarande tekniska problem och kan tyvärr inte ta emot ditt samtal. Vi jobbar på att lösa problemet så snart vi kan och hoppas att du har möjlighet att ringa tillbaka till oss vid ett senare tillfälle. Du är välkommen att besöka oss på webben”.

Banken är en så kallad ”nischbank” och sköter sina kundkontakter i huvudsak via telefon och internet. Banken finns i åtta länder, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Polen, UK och Österrike.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln