Tvingas byta ostnamn – för likt halloumi

TT

Publicerad 2019-03-26

Ostvarumärket Koloumi är för likt halloumi för att få finnas på marknaden, anser Patent- och registreringsverket. Arkivbild.

"Koloumi" är inte ett tillräckligt unikt namn på en ost, konstaterar Patent- och registreringsverket (PRV) och tvingar Mejeriprodukter i Norrköping AB att tänka om, rapporterar SVT Nyheter Öst.

Det var en stiftelse som jobbar med den cypriotiska nationalosten halloumi som anmälde företaget till PRV, som nu har beslutat att upphäva varumärket.

På Mejeriprodukter i Norrköping AB har man inte beslutat om man ska gå vidare med beskedet.

– Det handlar inte om renommésnyltning från vår sida. Namnet syftar på att osten är gjord av komjölk, säger vd:n Fredrik Bergqvist till SVT.

Men det argumentet håller inte, enligt PRV.

”Det inledande Ko- i det yngre märket kan ge en association till varornas innehåll och bidrar inte till att skilja märkena åt i tillräckligt hög grad”, skriver myndigheten i ett mejl till SVT.

Det är inte första gången en svensk osttillverkare väljer ett namn som påminner om halloumi. I februari i år fick stekosten Filloumi från Skara snällt byta namn till Hokus Pokus Filliostus, av samma anledning.