Bedrägeriattack mot Swedbanks kunder

Publicerad 2011-09-18

Många kunder har förlorat pengar

Till höger: den falska inloggningssidan. Skillnaden är liten, bland annat står det "error" istället för "logga in". Den riktiga sidan till vänster har dessutom ett varningsmeddelande om de falska mejlen.

Just nu pågår en omfattande bedrägeriattack mot Swedbanks kunder.

Bankens kunder – och även personer som inte har konto hos Swedbank – uppmanas via mail att lämna ifrån sig kontouppgifter.

Många kunder har blivit av med 9 500 kronor från kontot.

Så här ser mailet ut som många kunder fått.

Redan fredag eftermiddag upptäckte de anställda vid banken att falska banksidor florerade på nätet. De informerade på hemsidan och via twitter, men informationen har inte nått alla kunder.

– Bedrägeriet har eskalerat under helgen. Just nu är vår kundtjänst nedringd av oroliga kunder, säger presschefen Anna Sundblad.

Försöker stänga

Bedragarna har skickat ut mail med falska länkar, där kunderna uppmanas att lämna ifrån sig kontonummer och verifiera koder. Ofta är breven skrivna på knagglig svenska.

– Banken kommunicerar aldrig på det här sättet, men det är det inte alla som vet, säger Anna Sundblad.

Under helgen har Swedbank arbetat hårt med att stänga ner de falska sidorna.

– Men det kommer upp nya hela tiden.

Oklart hur många som drabbats

Exakt hur många kunder som har drabbats är oklart.

– Vi vet inte vilken databas med mailadresser som bedragarna haft tillgång till, så vi vet inte hur många som drabbats, säger Anna Sundblad.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har många av Swedbanks kunder blivit av med pengar efter att ha skrivit in sina uppgifter. I många fall har det dragits 9 500 kronor från deras konto. Uppgifterna kan ännu inte bekräftas från Swedbank.

– Vi vet inte om någon har förlorat pengar, men risken är väldigt överhängande, säger Anna Sundblad, presschef hos Swedbank.

SEB också utsatt

Även banken SEB och den internetbaserade betaltjänsten Paypal har råkat ut för liknande bedrägeriförsök de senaste dagarna, då många läsare har mejlat in och berättat om hur de fått bluffmejl