Försvarspolitiker: Det är ofattbart

Publicerad 2018-05-29

Timpriset för att flyga helikoptern HKP14 ligger på över 240 000 kronor, visa nya siffror – och försvaret överväger nu att lägga hälften av de toppmoderna helikoptrarna i malpåse.

Nu kräver flera ledamöter i försvarsutskottet en haverikommission.

– Nu måste vi ta ett seriöst samtal om vad det här betyder för Sverige och försvaret, säger Mikael Oscarsson, försvarspolitisk talesperson för Kristdemokraterna.

Försvarsmaktens medeltunga helikopter HKP14 beskrivs som toppmodern.

Men timpriset på 242 000 kronor för att flyga maskinen är sex gånger högre än försvarets andra helikoptermodell i samma storlek, Black Hawk, och nu överväger försvaret att avveckla de markoperativa helikoptrarna i Luleå.

Flera av ledamöterna i riksdagens försvarsutskott efterlyser nu en haverikommission kring Helikopter 14 och de skenande kostnaderna som på 20 års tid nu närmar sig 10 miljarder kronor, enligt Aftonbladets uppgifter.

För att granska Helikopter 14-affären kräver nu flera av ledamöterna i riksdagens försvarsutskott en haverikommission.

”Stort haveri”

Liberalernas försvarspolitiske talesperson Allan Widman föreslår en ensamutredare med en parlamentarisk referensgrupp.

– Helikopter 14 har varit ett av försvarspolitikens stora haverier. Vi måste bli bättre på att bedöma vad kostnaderna för våra utvecklingsprojekt blir och vilken tid det tar. Om man inte sätter sig ner och lär utav sina misstag så är det svårt att se hur man skulle kunna bryta den här utvecklingen, säger Allan Widman, Liberalernas försvarspolitiske talesperson.

Han får medhåll av Mikael Oscarsson, Kristdemokraterna.

– En haverikommission behövs för att lägga alla korten på bordet. Vi kan inte bara köra på med skenande kostnader för Helikopter 14 som vi gör nu. Vi måste ta reda på när det här uppdagades och vad som var känt om kostnaderna vid upphandlingen. Det är ofattbart hur det har kunnat bli på det här viset, säger Mikael Oscarsson.

Föreslår avveckling

Han anser att Försvarsmakten måste överväga om den markoperativa hälften av flottan ska avyttras.

– Nu måste Försvarsmakten räkna ut vad kostnaderna kommer att bli över en livscykel på 30 år. Och kanske är det så att man då kommer fram till att det är bättre att ställa den markoperativa delen på backen och kanske skaffa en annan helikopter. Frågan är om Sverige verkligen har råd med en så här dyr helikopter med alla dess kostnader som ska ticka på decennium efter decennium, säger Mikael Oscarsson.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) hänvisar genom sin pressekreterare frågor om Helikopter 14:s framtid till Försvarsmakten.

– Frågan bör ställas till Försvarsmakten då det är en operativ fråga, säger pressekreteraren Marinette Nyh Radebo.