Apple Vision Pro – headsetet som ska förändra världen

Publicerad 2024-02-16

En besökare testar Apple Vision Pro i en butik i USA när den började säljas där i början av februari.

En framtid där alla går runt i konstiga skidglasögon.

Ja, det kan bli en verklighet om teknikjätten Apple får som de vill.

– Alla tycker något om det här, både att det är himmel och helvete, säger Aftonbladets AI-krönikör Nicklas Hermansson i podden Aftonbladet Daily.

Teknikjätten Apple har kommit med ett nytt headset som sägs ändra sättet vi människor både kommunicerar och tar del av underhållning. Men frågan är om deras senaste satsning kommer att bli ett måste i våra liv.

– Headsetet har sensorer i sig som mäter dina rörelser och din röst. Du kan till exempel öppna eller klicka på grejer med hjälp av ögonen, säger Aftonbladets AI-krönikör Nicklas Hermansson.

Ser ut som skidglasögon

Apple Vision Pro har nu lanserats i USA och kommer till Sverige så småningom. Det finns starka visioner kring headsetet, som ser ut som ett par skidglasögon.

Företagets vd, Tim Cook, hoppas att det ska bli lika stort på marknaden som föregångaren IPhone.

– Han kan ha riskerat hela sitt arv, på grund av att han satsar allt på en sådan oprövad produkt, säger Hermansson.

Apples vd, Tim Cook.

Jättarna hänger inte på

I stället för virtual reality levererar Apples senaste teknikpryl spatial computing som ska optimera den digitala upplevelsen.

Exakt vad det är förklarar Nicklas Hermansson närmare i podden. Men klart är att Apple Vision Pro är en vattendelare i branschen, men alla tycks ha en åsikt.

– Alla tycker något om det här, både att det är himmel och helvete, säger han.

Om det kommer bli en succé återstår att se. Kritiker lyfter att det är det är för dyrt och för nischat.

Och streamingjättar som Netflix, Youtube och Spotify uppdaterar inte sina appar till produkten.

– Kommer headsetet fortsätta att se ut på det här sättet kommer det bara vara de som är mest intresserade av teknik och har mycket pengar som kommer att testa det. Sen blir det memes och inte så mycket mer, säger Hermansson.

Produkten väntas inte komma till Sverige i år utan förmodligen först 2025.

Lyssna på podden här ovan eller i din vanliga poddspelare.