Efter flygskandalen – avkastad kan få 10 000 dollar

Uppdaterad 2017-09-08 | Publicerad 2017-04-27

Demonstration mot United Airlines i Chicago den 11 april.

Nu backar det kritiserade flygbolaget United Airlines och höjer ersättningen för överbokade passagerare från 1 000 till max 10 000 dollar.

Detta efter incidenten med en avkastad passagerare som slogs blodig.

”Våra riktlinjer krockade med våra kärnvärden och våra rutiner kom i vägen för att göra det rätta”, förklarar vd Oscar Munoz för AFP.

Få verkar ha undgått den nu vida omtalade incidenten där passageraren David Dao med våld drogs upp ur flygsätet och kastades av ett mer än fullbokat flygplan i Chicago den 9 april.

Dramat, som utspelade sig på en United Airlines flight, filmades av flera passagerare och har varit de senaste veckornas stora internetsnackis.

Då flyget var överbokat använde sig flygbolaget av en dator för att lotta fram vilka passagerare som skulle tvingas stiga av.

Tre av fyra utvalda godtog erbjudandet på 800 dollar (cirka 7 500 kronor) plus en natt på hotell.

Men den fjärde passageraren, David Dao, vägrade att gå av då han sa sig vara läkare som hade patienter att träffa dagen efter.

Slog ut båda framtänderna

Flygbolagets personal tillkallade då tre män ur säkerhetspersonalen som efter hätska diskussioner slet upp Dao ur sätet och började dra honom i armarna mot utgången.

Under tumulten ska Dao slagit i huvudet och tuppat av. Han var även blodig, hade glasögonen på sned och ska enligt sin advokat ha slagit ut båda framtänderna.

Strax efter händelsen kommenterade United Airlines vd Oscar Munoz incidenten:

– Jag ber om ursäkt för att vi behövde omboka de här kunderna. Vår personal samarbetar med myndigheterna och genomför en egen utredning om vad som hänt.

– Vi har också kontakt med den här passageraren för att prata med honom direkt för att hitta en lösning på situationen.

En man ur säkerhetspersonalen har även tagits ur tjänst, skriver New York Post.

Kan få 10 000 dollar

Dock verkar det som att de starka reaktionerna blivit för stora för det utskällda flygbolaget, som efter en snabbutredning nu gör allt för att resa sig ur pr-haveriet.

Dao blev erbjuden 1 000 dollar för att ge upp sin plats, men tackade nej. Nu höjer United Airlines, i likhet med andra amerikanska bolag, maxbeloppet för ersättningar för överbokade kunder till upp till 10 000 dollar (drygt 90 000 kronor).

"Våra riktlinjer krockade med våra kärnvärden och våra rutiner kom i vägen för att göra det rätta", förklarar vd Oscar Munoz.

Flygbolaget har också lovat att framöver inte kalla in polis för att lösa dylika situationer och att den som har hunnit sätta sig på planet inte ska kunna kastas av, heter det.

Följ ämnen i artikeln