Apotekstjänst: ”Skalade upp verksamheten snabbt”

avJoachim Kerpner

Apotekstjänst jobbar dygnet runt för att lösa leveransproblemen av sjukvårdsmaterial.

Det uppger företagets talesperson Eric Aronson när Aftonbladet spårar honom till Uppsala.

Fem regioner bytte leverantör av sjukvårdsmaterial den 1 oktober. Nu är fyra av regionerna – Uppsala, Örebro, Västmanland och Dalarna – uppe i stabsläge och hundratals operationer har fått ställas in, eftersom Apotekstjänst inte klarat leveranserna.

Apotekstjänsts talesperson Eric Aronson var under fredagen omöjlig att nå via telefon, men Aftonbladet hittade honom i företagets distributionslokal i ett industriområde i Uppsala.

– Det kom in ungefär 30 procent fler beställningar första dagen än vi hade kunnat förutspå, säger Aronson. Men vi skalade upp verksamheten väldigt snabbt. Nu har vi treskift och fördubblad personal. Vårt fokus är att få ut så mycket leveranser som möjligt. Vi har 130-150 pallar som går ut varje dag till regionerna.

Men ni måste ju ha vetat hur mycket ni skulle leverera?

– Nej, enligt avtalet fanns det en siffra, men sedan kom det in många fler beställningar. Dessutom kom beställningarna, förutom via det ordinarie beställningssystemet, också via mejl och telefon.

1 av 2
Skärmdump från företagets hemsida

Manuell hantering gör att leveranserna försenas

Beställningarna utanför det ordinarie systemet måste hanteras manuellt, vilket gör att det tar längre tid än vanligt, enligt Aronson.

– Man får gå och plocka direkt på pallarna. Leveranserna med varor kommer in till oss från olika håll, vi packar om dem i olika lådor och skickar ut dem till regionerna. När vi gör det manuellt är det svårt att säga vilka som redan har hanterats. Det blir brist i lagersaldot som måste justeras löpande, och därför blir det logistiska knutar.

Hundratals operationer har fått ställas in.

– Ja, vi kan bara beklaga detta, det är hemskt tråkigt. Vi vet inte riktigt när vi är tillbaka på full, normal nivå. Men vi jobbar dygnet runt, hela veckan.

Fyra regioner är uppe i stabsläge.

– Ja, det är därför vi gör allt vi kan. Hela ledningen har fullt fokus på att få ut de här leveranserna.

”Vi har erfarenheten och logistiken”, hävdar bolaget

När är ni uppe i full kapacitet så att ni får ut allt?

– Det kan jag inte säga. Vi försöker bli av med eftersläpningen.

Borde regionerna bryta kontraktet med er?

– Alla frågor får man titta på i efterhand. Nu är allt fokus på leveranserna, sen får vi ta ett steg tillbaka och utreda vad som har hänt. Det pågår ju även utredningar från regionerna, vi välkomnar allt sådant. Det är många många tusen olika varor, så det är väldigt komplicerad logistik. Men vi har både erfarenheten och logistiken. Men det kom så mycket från början, som gjorde att det blev problem, tyvärr, säger Eric Aronson.

ARTIKELN HANDLAR OM