Arbetsgivarna: ”Nu stannar Sverige”

Uppdaterad 2013-04-24 | Publicerad 2013-04-23

Transportstrejken bryter ut klockan 12.00 i dag

En förhandlare sedd genom ett fönster inne på Svenskt Näringslivs lokaler under förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och arbetsgivarna sent på tisdagen med ett strejkvarsel lagt till klockan tolv på onsdagen.

Sent i natt kom beskedet – det blir strejk.

Transports strejk bryter ut klockan 12 i dag sedan facket sagt nej till medlarnas slutbud, uppger arbetsgivarparten.

Ingen tid för nya samtal har satts ut.

Beskedet om strejken var utlovat till tisdagskvällen och sent i natt meddelade arbetsgivarparten att man inte har lyckats komma överens trots nattmanglingen, skriver TT.

Strejken kan komma att slå hårt.

– Det skulle påverka distributionen av livsmedel, läkemedelstransporter, sjukvårdsutrustning och medföra stora störningar i industrin som får stanna upp för att de inte får in de grejer som behövs från sina underleverantörer, sa Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens arbetsgivareförbund och Transportgruppen, innan strejken var ett faktum.

I ett pressmeddelande med rubriken ”Nu stannar Sverige” skyller han strejken på Transportarbetareförbundet.

”Kommer påverka oss vansinnigt mycket”

23 godsterminaler omfattas av strejken, vilket drabbar speditionsföretagen DHL, DSV och Schenker.

– Det kommer påverka oss vansinnigt mycket. Allt som fraktas via terminalerna, vilket är 40 procent av det vi fraktar, kommer fastna där, säger Pierre Olsson, presschef på Schenker.

Han berättar att det mesta av deras livsmedelsfrakt går direkt istället för via terminaler och således inte kommer drabbas av strejken.

– Men det blir tomt i hyllorna på affärer. Annat vi fraktar är till exempel vara däck, kläder, möbler, ja, rubbet. Läkemedelsfrakt kommer troligen få dispens, så det är väl ingen som kommer behöva dö på grund av det här, säger han.

Främst kan strejken komma att drabba mindre företagare.

– Vi hoppas att strejken inte kommer att bli av. Våra kunder är oroliga, många små företag har inte råd att stå stilla ens 3-4 dagar, säger Pierre Olsson.

Arbetsgivarna har i sin tur varslat om lockout från torsdag av alla lastbilschaufförer som då blir utan arbete, skriver TT.

Tvist om lönerna

Främst beror den eventuella strejken på att Transportarbetareförbundet inte kan komma överens med Biltrafikens arbetsgivareförbund om lönerna. Transportarbetareförbundet vill inte gå med på industrins riktmärke på 6,8 procents löneökningar på tre år, något som Peter Jeppson ifrågasätter.

– Det är en speciell sits eftersom Transport ifrågasätter systemet. Industrin går först och sätter en norm som andra följer, men Transport har bestämt sig för att bryta normen. Vi får ganska mycket input från anställda och arbetsgivare som ifrågasätter att man inte vill finna sig i systemet vi har här i Sverige, säger han.

Han bekräftade – innan strejken bröt ut – att de två parterna står ganska långt ifrån varandra men säger att det är svårt att sia om hur dagens möten går.

Anställer via bemanningsföretag

Även miljöarbetare och anställda inom bevakningsbranschen omfattas av varslen genom en blockad av övertids- och mertidsarbete och blockad mot inhyrning och nyanställning av personal. Övertidsblockaden innebär att personalen inte arbetar över utan går hem när arbetsdagen är slut, något som skulle kunna leda till att exempelvis sophämtningen inte riktigt hinns med.

En annan del av striden Transport för gäller arbetsgivares missbrukande av bemanningsföretag, där arbetsgivare avskedar personal och anställer via bemanningsföretag i stället.

Aftonbladet har förgäves sökt Transportarbetareförbundet för kommentar. På tisdagsmorgonen skickade facket dock ut ett pressmeddelande.

– I flera år har vi sett skrämmande exempel på hur anställda avskedas en dag, för att sedan få komma tillbaka till samma arbetsplats. i otrygga bemanningsanställningar nästa dag. Det här är en ovärdig situation på svensk arbetsmarknad och den måste få en lösning, säger Lars Lindgren, förbundsordförande, i pressmeddelandet.