Bostadsbolag krävde svenskt medborgarskap

TT

Publicerad 2019-10-18

Bostadsbolaget ställde som krav att hyresgästen skulle vara svensk medborgare. Arkivbild.

Bostadsbolaget Hässelby Hem ställde som krav att hyresgästen skulle vara svensk medborgare. En person med svenskt personnummer, och som uppfyllde alla de krav som bolaget ställer på sin hemsida, nekades att teckna hyreskontrakt, rapporterar Hem & Hyra som kommit över en mejlväxling mellan Hässelby Hem och Stockholms stads bostadsförmedling.

Fallet gäller en lägenhet som var ledig i somras. Personen stod som nummer ett i bostadskön och intresseanmälan skickades till Hässelby Hem. Efter ett tag kom svaret att bolaget inte ville ha hyresgästen eftersom personen inte var svensk medborgare.

– Det är ett tveklöst fall av diskriminering, säger Susann Wikström, chefsjurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, till tidningen.

Hyresvärdar får enligt Wikström endast ställa krav på hyresgästens inkomst och kontrollera betalningsanmärkningar. Däremot finns ingen juridisk grund för att ställa krav på exempelvis kön, etnicitet eller medborgarskap.

Hässelby Hem har inte återkommit med svar på Hem & Hyras frågor.