Så förbereder du en elevator pitch

Uppdaterad 2013-09-12 | Publicerad 2013-04-29

- och det mest pinsamma felet du kan göra

Söker du investering till din idé eller en ekonomisk boost till firman?

Ibland kan det viktigaste mötet inte vara på banken utan i en hiss.

Pia Lanneberg

Din idé så kort och koncist sammanfattad att du hinner dra den under en hissresa. Vem du är, vad du gör och till vilken nytta. Det är grunden för en elevator pitch, eller hissamtal.

– Självklart är det inte tänkt att du bara ska använda pitchen just under en hissresa, skrattar Pia Lanneberg, coach på Personal Branding Academy. Den ska snarare vara ett snabbt svar på frågan "vad gör du?".

Inte vem, utan vad

Pia Lanneberg arbetar till vardags med att coacha människor och deras egna varumärke. Man skulle kunna säga att hon hjälper dem hitta en individuell USP, Unique Selling Point. Det är också här hon tycker att många pitchar brister.

– Ett vanligt misstag är att säga vad man är, istället för vad man gör. Till exempel "säljare" eller "IT-konsult". Det säger inte så mycket. Du kanske får en följdfråga, av ren artighet. Men där tar samtalet slut.

Vissa branscher och yrken skapar omedelbart intresse, fortsätter Pia. Journalister eller konstnärer och musiker är något väldigt spännande i mångas öron. Hon har själv också väckt nyfikenhet när hon berättat att hon är "Personal Branding Consultant". Men det kan finnas en poäng i att konkretisera sig ännu mer.

– Jag skulle till exempel kunna säga "jag hjälper människor i deras karriär" eller "jag hjälper folk att förflytta sig i arbetslivet". Det är "grejen" med mig.

Det gäller dock att vara aktsam. En alltför påflugen marknadsföring kan slå slint.

– Är du för fokuserad på din produkt eller tjänst fångar du inte upp frågor som den andra personen har. Eller missar helt om den är intresserad eller inte. Jag har stött på folk som är så släpiga att de nästan spricker i sömmarna och det är väldigt oattraktivt.

Viktigt att komma ihåg är även att du ska koka ned det absolut viktigaste i din pitch. Den som försöker få med hela sin CV tappar snabbt bort lyssnaren som inte kan filtrera all information.

Kom ihåg mig

Fördelarna med att ha en elevator pitch redo i rockärmen är flera. Framförallt är det ett bra sätt att inleda ett samtal med en potentiell investerare eller kund. Är pitchen bra och väcker intresse finns möjligheten till fortsatt dialog. En bra pitch gör dig även minnesvärd.

–  Vi lever trots allt i ett rekommendationssamhälle, fortsätter Pia. Många kontakter skapas tack vare head hunting och tips. Förstår folk inte vad du gör, kommer de inte ihåg dig. Berätta vad du gör på ett sådant sätt att hjärnan kan skapa egna bilder och arkivera dig lättare. 

Som exempel berättar Pia hur hon hjälpte en IT-expert med att ta fram en bra summering som han kunde använda vid busissnesmingel eller hissamtal. En inte helt enkel uppgift.

– Hans beskrivning av sig själv var invecklad och jag började tänka på annat. "Jaha, vad ska jag äta till middag i kväll", skrattar hon. Men sedan sa han något intressant. Han förklarade att han var en IT-tolk som hjälpte teknikavdelningen kommunicera med affärsavdelningen på sitt företag. Jag fick upp bilder i huvudet på en gång. Han förstod att detta gjorde honom unik och sedan dess har han fått det mycket lättare att nätverka.

Många skräddarsyr en pitch riktad mot sina drömmars kontaktperson. Även om det händer, är det inte ofta man råkar hamna i samma hiss som en Bill Gates eller Steve Jobbs.

– Det kan bli rätt krystat. Mitt tips är att sätta ihop en bra och kort pitch och skriva ner den. Översätt den sedan till vanligt talspråk och se hur du kan anpassa den, beroende på vem du pratar med.

Kasper Nowakowski

Följ ämnen i artikeln