Postnords miss: Sände paketet till helt fel land

Publicerad 2016-12-01

”Kundservice skrattade när jag ringde”

Två identiska paket till samma adress skickades samtidigt från samma postombud.

Ett kom fram – det andra hamnade i ett annat land.

Postnords problem är inte över.

Följetongen om Postnords problem tycks aldrig ta slut. Aftonbladet har under hösten rapporterat om brev och paket som går sönder, hamnar på villovägar eller tar orimligt lång tid på sig att komma­ fram.

Och företaget har lovat bättring. Men det verkar svårt.

Häromdagen fick en läsare i Malmö­ ett telefonsamtal från sin vän i Lettland.

– Han talade om att ett av de paket jag skickade till honom i förra veckan hade skickats till Litauen, säger 26-åringen som tyckte det var märkligt.

Stod fel på ena kvittot

Han tittade på bilderna han tagit innan han skickade iväg paketen för att försäkra sig om att han skrivit rätt adress på båda, vilket han gjort. Samma namn, samma gatuadress och Riga, Latvia.

Sedan dubbelkollade han kvittona han hade fått när han lämnade in försändelserna på en Konsumbutik i Malmö som är ombud åt Postnord.

– Då upptäckte jag att det stod rätt på det ena kvittot: Riga - Lettland, men Riga - Litauen på det andra, ha, ha! Dessutom hade de stavat fel på namnet, berättar han.

Fick ingen ursäkt

Han ringde Postnords kund­service:

– Han började skratta! Det är inte skoj. Det är mitt paket som försvunnit, sa jag och var riktigt irriterad. Då sa han att det skulle ligga kvar i Litauen i 14 dagar innan det skickades tillbaka och att jag själv kunde följa det via trackingnumret och se när jag kunde gå och hämta det.

Någon ursäkt fick han inte och vill han sedan skicka paketet på nytt måste han betala nytt porto.

– Riktigt dåligt, inte för att 182 kronor är mycket pengar, men det är en principsak. För att få tillbaka pengarna måste jag reklamera paketet, säger han och menar att Postnord gör det lätt för sig medan han får en massa extrajobb.

Följ ämnen i artikeln