Skolklass tydde ”omöjlig” runskrift

David Peterson/TT

Publicerad 2019-10-03

Läraren och eleverna lyckades tyda runskriften. Bilden visar andra runor än dem som omnämns i artikeln, på en runsten från Lena kyrka norr om Uppsala.

I decennier har runorna i taket till en drängkammare i Hälsingland varit en gåta. Nu har läraren Anna Björk och hennes elever lyckats tyda den mystiska runskriften.

När läraren Anna Björk berättade om otydda runor i Ersk-Matsgården i Hälsingland krävde fjärdeklassarna att de skulle få göra ett försök. Anna Björk hade inga stora förhoppningar men när hon förberedde lektionen upptäckte hon nyckeln till skriften.

– Jag har stått som ett fån i 20 år och försökt lösa den, säger hon.

När eleverna fick samma runalfabet som Anna Björk använt sig av löste skolklassen skriften direkt. Bland annat kunde de utläsa ordet "djävulen".

– Det som tog mig 20 år tog dem fem minuter, säger Anna Björk.

Lösningen har också bidragit till ny kunskap om den amerikanska Kensingtonstenen, en av världens mest omdiskuterade runstenar. Skolklassens upptäckt visar att samma typ av runor användes i Hassela i slutet av 1800-talet, vilket kan hjälpa forskare att förstå Kensingtonstenens ursprung.

Nu hedras Anna Björk och hennes elever med Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj för sin betydelsefulla insats inom kulturmiljövården.

– Det är oväntat, stort och fantastiskt. Är det nu min lärarkarriär peakar? Det känns som ett kvitto på att man kan göra riktigt bra historielektioner, säger Anna Björk.