Krav på lag efter dödsfall vid restaurang

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2019-09-14

18-årige Owen Carey avled inte långt från London Eye, sedan han drabbats av anafylaktisk chock efter att ha ätit grillad kyckling som innehöll kärnmjölk. Arkivbild.

En man avled på sin 18-årsdag efter att ha ätit kyckling som innehöll kärnmjölk på en restaurang, trots att han hade informerat personalen om sin allergi. Nu väcker hans familj krav på att allergener märks ut även på restauranger.

18-årige Owen Carey informerade personalen på en restaurang tillhörande den populära hamburgarkedjan Byron i centrala London om sina allergier. Efter att ha försäkrats om att den grillade kycklingen var okej beställde han den. En timme senare kollapsade han och avled, slår en utredning fast.

"Inte bra nog"

Carey var mjölkallergiker och i kycklingen fanns kärnmjölk. Hans föräldrar kräver nu lagstiftning som gör att allergener märks ut även på restauranger.

– Det är helt enkelt inte bra nog att ha en policy som förlitar sig på verbal kommunikation mellan kunden och personalen, som ofta sker i en jäktad, högljudd nivå där personalomsättningen är hög och många kunder väldigt unga. Det ger för mycket utrymme för misstag som vi alla vet allt för väl kostar liv, sade föräldrarna i ett tal utanför den instans där dödsfallet utretts, enligt nyhetsbyrån PA.

Brist på information

Föräldrarna får stöd av ett annat föräldrapar vars 15-åriga dotter Natasha avled 2016 sedan hon hade köpt en baguette med sesamfrön på flygplatsen Heathrow. Hennes död ledde till att en ny lags införs 2021, då all färdigpaketerad mat måste ha fullständiga innehållsförteckning.

"Vi har hört anmärkningsvärda paralleller mellan Owen och Natashas död. Owens död belyser återigen bristen på matinformation i detta land", säger föräldrarna i ett uttalande, enligt CNN.

Byron Burger beklagar Owen Careys död, som skedde trots att restaurangkedjan uppger att man redan tidigare har tagit allergier på största allvar, men att dagens regelverk och krav inte är tillräckliga.

"Vi kommer att prioritera att arbeta med våra kollegor i restaurangbranschen för att försäkra oss om att standarder och medvetenhetsnivån höjs", säger kedjan i ett uttalande.