Systembolaget stoppar midsommaretikett – anses strida mot reglerna

Uppdaterad 2019-06-05 | Publicerad 2019-06-03

Midsommarölens etikett anses ”förhärliga midsommar”.

På måndagen tänkte Ängöl återlansera sin midsommaröl på Systembolaget – som väljer att sätt stopp för ölen. Anledningen är att etikettens motiv inte anses vara ”måttfullt nog”, skriver Barometern.

Det skulle bli andra året i rad som det Kalmarbaserade bryggeriet Ängöl skulle sälja sin midsommaröl på Systembolaget. Då ölen är en säsongsvara var bryggeriet tvunget att ansöka om ett nytt tillstånd för i år.

Men denna sommar satte Systembolaget stopp för lanseringen – på grund av ölflaskornas etikett, vilket Barometern var först med att uppmärksamma.

Det är Kalmarkonstnären Jenny Nyströms motiv på etiketten som ställer till det. Det föreställer ett uppklätt sällskap som går längs vatten och leds av en man som spelar fiol. I sjön bakom sällskapet syns personer i björkrispyntade roddbåtar.

Strider mot reglerna

Det är alkohollagen som anger bestämmelser för vad som får avbildas på flaskor och burkar. Anledningen till att ölen inte godkänns i år är att den inte uppfyller ”måttfullhetskravet”.

Enligt Systembolaget skapar Jenny Nyströms motiv ett ”förhärligande av midsommar” genom kombinationen av text, bild och namnet ”Midsommaröl”.

Systembolagets motivering är att illustrationen visar en ”riskfylld situation” eftersom det förekommer båtar och aktiviteter som inte bör förknippas med alkoholkonsumtion.

Kalmarbryggeriet har överklagat beslutet men oavsett utfall så uteblir ölförsäljningen i år då det blir för sent.

Till Barometern säger Ängöls vd Johan Håkansson att han anser att Systembolaget är inkonsekvent i sina bedömningar.

– Jag tycker att de silar mygg och sväljer kameler i många fall. Det finns många andra alkoholprodukter som jag tycker är mer tveksamma och som kanske skapar större problem vad gäller alkoholkonsumtion än vad den här skulle göra, säger Håkansson.