Ingen brottsutredning efter Jimmie Åkessons uttalande i SVT

Publicerad 2018-09-26

Jimmie Åkesson begick inget brott när han i SVT sa att invandrare har svårt att få jobb för att ”de passar inte in i Sverige”.

Det konstaterar Justitiekanslern som har granskat ärendet efter 13 anmälningar om hets mot folkgrupp.

Invandrare får inte jobb för att ”de är inte svenskar” och ”de passar inte in i Sverige” slog Jimmie Åkesson fast i SVT:s partiledardebatt dagarna innan valet.

Uttalandet fick Annie Lööf (C) att slå näven i bordet och SVT tog avstånd från vad Jimmie Åkesson sagt. Även privatpersoner reagerade på partiledarens ord och har anmält det som hets mot folkgrupp.

– Totalt 13 privatpersoner anmälde uttalandet som hets mot folkgrupp, säger Jens Kallmin, föredragande hos JK, till Nyhetsbyrån Siren.

”Klumpar ihop invandrare”

Uttalandet som anmäldes lyder: "Integrationspolitiken har handlat om att bara invandrarna får jobb löser sig allt. Det händer ju inte, det blir inte så. Man måste ställa sig frågan varför är det så svårt för de här människorna att få jobb —jo för de är inte svenskar, för de passar inte in i Sverige och då är det svårt att få jobb".

Jimmie Åkesson fortsatte sedan sitt resonemang och menade att de övriga partierna misslyckats med integrationen och att invandrare inte fått någon chans att ta sig in i samhället.

Flera av de som anmält Jimmie Åkesson har reagerat på att partiledaren uttryckt att invandrare inte är svenskar och att de inte passar in.

”Jimmie Åkesson klumpar ihop alla invandrare i en klump och trycker ner dem. I Sverige finns det fortfarande lag på att man får inte diskriminera någon på grund religion, etnisk tillhörighet, sexuell läggning”, skriver en av personerna i sin anmälan mot Jimmie Åkesson.

Inom yttrandefrihetens ramar

Men Jimmie Åkesson begick inget brott i och uttalandet. Ärendet gick från polis och åklagare och för att slutligen landa på JK:s bord. Efter att ha utrett saken konstaterar JK att det ligger inom yttrandefrihetens gränser.

”När ett yttrande har spritts i ett grundlagsskyddat medium anses skyddet för yttrandefriheten vara starkare än annars. Särskilt starkt är skyddet för politiska uttalanden och vid debatt i frågor av allmänt intresse”, skriver JK.

Det kommer i och med beslutet inte att inledas någon förundersökning om brott, vare sig mot Jimmie Åkesson eller mot ansvarig utgivare för programmet.