Universitetets oro: IT-systemet kraschade två gånger om

Publicerad 2020-02-06

Den här veckans IT-problem var inte lika omfattande som i förra veckan.

I förra veckan låg Malmö universitets IT-system nere.

Den här veckan inträffade samma problem i mindre skala.

– Det skapar en oro i verksamheten, säger Magnus Wikforss, IT-chef, om problemen som nu ska vara lösta.

Aftonbladet rapporterade i förra veckan om att IT-tjänsterna på Malmö universitet låg nere. Ett flertal av de plattformar universitetet använder sig av var otillgängliga i flera dagar - vilket bland annat medförde att studenter inte kunde se sina scheman eller lämna in uppgifter.

Systemen sattes igång igen förra torsdagen, men den här veckan har det varit nya störningar. Nu har systemet dock lyckats lokalisera grundproblemet - ett hårdvarufel.

– Vi fick in ny hårdvara i natt som vi installerade och har fått in i alla miljöer, så nu är det uppe och fungerar. Det är till allas belåtenhet och blev ett lyckligt slut, men det var en oro när vi inte hittade grundproblemet, säger Magnus Wikforss, IT-chef vid universitetet.

Hur omfattande var problemen den här gången?

Tredjedel av tjänsterna

– Man kan säga att en tredjedel av våra IT-tjänster gick ner nu i veckan. Det var väldigt många saker som fortfarande fungerade. De stora plattformarna som våra lärare och studenter använder fungerade fortfarande.

Hur långvarigt var problemet?

– Nu var det egentligen problem från tisdag till natten i dag.

I förra veckan kom och gick felen som gjorde att IT-tjänsterna låg nere. Samtidigt var felindikationerna väldigt många. I kombination gjorde det att det var svårt att lokalisera det grundläggande problemet.

– Då satte vi in en datatrafikkontrollant - som vi kallar det - som lugnar ner datatrafiken. Nästa gång problemen kommer blir det då lättare att felsöka. Det var det som inträffade i tisdags. När vi fick in fel kom vi genast mycket närmare vad som var felet och kunde se att det var fel på hårdvaran.

”Oron är allvarlig”

För att universitetet inte ska drabbas av störningar en tredje gång menar Magnus Wikforss att det är av yttersta vikt att man säkerställer att allting ständigt är uppgraderat och att både hård- och mjukvara byts ut när livscykeln tagit slut för den ena.

– Det gäller att bli ännu mer skärpt när det gäller det här med att kontinuerligt ha koll på livscykeln för hård- och mjukvara. Det är en jätteviktig uppgift för en IT-avdelning.

Hur problematiskt är det här?

– Det skapar en oro i verksamheten. Fungerar det här? Den oron är allvarlig och beklaglig tycker jag, man måste kunna lita på sina arbetsredskap. Det är högprioriterat att man lägger fokus, tid och pengar på att ha en IT-miljö som ligger i framkant för att möta forskningens och studenternas önskemål