Efter blixtnedslaget – familj utan internet i en månad

avSandra Killgren

Ett åskoväder har ställt till det rejält för familjen Welin utanför Linköping.

Under en månad har familjen varit utan bredband och fast telefoni, men nu har de fått nog.

– Det här är verkligen inte okej. Jag har ringt till Telia gång på gång och undrat men får inga svar, säger Tindra Welin.

Efter ett blixtnedslag den 7 juni har Tindra Welin och hennes familj varit utan bredband, tv och fast telefoni. Teknikstrulet har orsakat stora problem för familjen som bor i Siggantorp Andersbo, ungefär en mil utanför Linköping.

– Det här är väldigt jobbigt för en familj på sex personer som bor ute på landet. Vi har jättedålig mobiltäckning och är beroende av att den fasta telefonen fungerar som den ska. Ponera att något händer och vi måste få tag i ambulans, säger Tindra.

1 av 2 | Foto: PRIVAT
Tindra Welin och dottern Hilda.

Efter åskovädret har en tekniker undersökt platsen. Enligt Tindra konstaterade han att luftledningen gått sönder och åkte sedan vidare.

Några dagar senare kom ett sms om att problemet skulle vara löst till den 26 juni. Men så blev det inte.

– Efter det har vi inte fått något nytt besked och kundtjänst berättar ingenting.

Vid minst sex tillfällen har familjen Welin ringt till Telias kundtjänst för att försöka få reda på när felet kan vara åtgärdat. Svaret har dock uteblivit.

– De säger bara att det är väldigt beklagligt och att de förstår att vi är frustrerade. Men vi har inte fått veta någonting om vad som händer, säger Tindra.

”Ett exceptionellt fel”

När Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, får höra att teknikstrulet och missnöjet över bolagets bemötandet väljer även hon att beklaga.

– Så ska det naturligtvis inte vara. Vi är självklart måna om att våra kunder ska få en ordentlig återkoppling om status. Det är tråkigt om man som kund känner att man måste jaga, säger hon.

Vidare säger Inger Gunterberg att det är ytterst ovanligt att bredband och telefoni slås ut under så pass lång tid.

– Det ska absolut inte ta en månad för att få det att fungera igen, men det här gången handlar det om ett exceptionellt fel.

Trasig ledning

Att problemet inte har blivit åtgärdat beror dels på att luftledningen som behöver lagas är lång. Samtidigt som man har väntat på rätt material.

– Som jag förstod det kommer tekniker att åka till platsen imorgon eller på torsdag. De har gjort en analys av felet och förhoppningsvis har de med sig rätt grejer så att felet kan åtgärdas direkt, säger Gunterberg.

Beskedet att familjen kanske kan få tillbaka sitt internet inom de närmaste dagarna ser Tindra som positivt.

– Men jag tycker att Telia själva kunde ha hört av sig till oss och berättat det, avslutar hon.

ARTIKELN HANDLAR OM

Linköping

Telefoni

Internet

AB Voice