Succé – 5 miljoner valde Aftonbladet

Uppdaterad 2018-09-09 | Publicerad 2014-09-16

… och 2,7 miljoner följde dramat i mobilen

Aftonbladet har slagit alla tiders rekord.

Med 2,7 miljoner besökare i mobilen – och över 5 miljoner totalt online.

– Nu är alla inne på Aftonbladet, säger analyschef Fredrik Rogberg.

Aftonbladets valbevakning har spräckt rekord efter rekord.

Dagen efter valet sökte sig 2,7 miljoner läsare till Aftonbladets mobilsajt. Det var en rejäl kross av det tidigare rekordet på 2,3 miljoner – som sattes på valdagen.

Slår man ihop det totala antalet läsare online under måndagen blir slutsumman över fem miljoner.

– Varje gång Aftonbladet når ett stort antal läsare tänker man, kan det här hända igen? Men det händer igen, säger Aftonbladets analyschef Fredrik Rogberg.

Livebevakning i TV

Aftonbladet TV står för en stor del av succén under valet – inte minst den livesända valvakan med närmare 300 000 unika besök.

– Valgrafiken som vi hade på kvällen och livesändningen tillsammans med hela sajtens redaktionella innehåll blir en bra kombination som tillgodoser våra läsares behov, säger Fredrik Rogberg.

Valbevakningen är planerad i förväg på ett annat sätt än till exempel rapporteringen från sommarens skogsbrand eller Robin Williams död – båda tidigare toppnoteringar.

– Det är intressant att få så mycket trafik när vi får så stor konkurrens i ett planerat nyhetsläge, säger Fredrik Rogberg.

Att själva valet har varit dramatiskt och engagerande har också påverkat läsarsiffrorna.

”Bevis på att vi gör rätt”

– Det är klart att flödet från sociala medier förmodligen blir större än om det hade varit en normal utgång på valet, säger Fredrik Rogland.

Camilla Norström, chef för Aftonbladets nyhetsredaktion, gläds åt siffrorna.

– Det är jätteroligt att det är så många. Det är ett bevis på att vi gör rätt, på att vi har läsarnas fulla förtroende, säger hon.

Med en noggrann planering och medarbetare som brinner för att göra ett gott jobb har Aftonbladet lyckats med en bred bevakning i alla kanaler och levererat med hög kvalitet.

Viktiga mål har varit att förklara vad valet handlar om – och så fort som möjligt sätta in saker i ett sammanhang.

– När det är en så stor, viktig händelse som ett val så kommer läsarna till oss. Det visar att de ser på oss som den primära nyhetskälla som vi vill vara, säger Camilla Norström.

Lena Widman, redaktionell mobilchef på Aftonbladet, ser hela valbevakningen som ett ”otroligt genombrott” för mobilen.

Ökat hela sommaren

– Vi vet ju att mobilanvändandet har ökat hela sommaren, det har skett en stor förändring och det har bara fortsatt. Det är i mobilen som läsarna tar till sig nyheter, säger hon.

Att presentera nyheter i en så pass liten enhet är en utmaning, enligt Lena Widman. Mobilsajten kommer att utvecklas under hösten och målet är en ännu bättre produkt där nyheterna levereras ännu snabbare.

– Det kommer att bli en bättre överblick och ännu mer tv, säger Lena Widman.

Följ ämnen i artikeln