Nu ska Postnord börja lyssna på sina kunder

Publicerad 2016-10-11

Näringsminister Mikael Damberg tog Postnord i örat.

Resultat: Nu ska Postnord börja lyssna på sina kunder under vinjetten ”Postnord lyssnar”.

– De har sex månader på sig att leverera förbättringar, säger Mikael Damberg.

Svenska folket är djupt missnöjd med Postnord.

Det vittnar både Aftonbladet Inizios undersökning, där hälften av svenskarna saknar förtroende för företaget, och den lavin av klagomål som nått såväl Postnord som Post-och telestyrelsen.

På tisdag eftermiddag hade Postnords vd Håkan Ericsson och styrelseordförande Jens Moberg kallats upp till näringsminister Mikael Damberg.

”Postnord lyssnar”

Efter mötet lovade Postnord bot och bättring.

– Vi kommer att införa ”Postnord lyssnar” för att fånga upp synpunkter från våra kunder, säger Håkan Ericsson.

I dagsläget hanteras klagomålen centralt och det ska den nya kampanjen ändra på.

– Vi måste jobba mer lokalt med synpunkter, säger Håkan Ericsson.

Mikael Damberg ser allvarligt på den havererade postverksamheten.

– Jag har kallat till mig Postnord och varit tydlig med att vi har förväntningar på kvalitetsförbättringar. De ska också återupprätta förtroendet för företaget.

Jag har krävt en åtrrapportering.

Vill se tydliga förbättringar

Har ni pratat någonting om hur Postnord enväldigt beslutar om att dra in postutdelningen i hela fastigheter?

– Det var inte en fråga i dagens möte.

Vad har du för löfte att ge alla rasande och missnöjda kunder?

– Jag har sagt att vi vill se tydliga förbättringar. Man ska kunna lita på att posten kommer fram i tid. Nu har Postnord sex månader på sig att leverera.

Följ ämnen i artikeln