Meja, 5, skar upp armarna i olycka – nedprioriterades av SOS

Publicerad 2016-07-18

Pappa Joel: ”Det är oerhört frustrerande”

Meja Westerlund, 5, skar sönder armen på ett vasst plåttak när hon var ute och cyklade med sina vänner. Trots att en artär gick sönder och Meja blödde mycket meddelade SOS att deras alarm var nedprioriterat.

Det var i lördags kväll som femåriga Meja Westerlund var ute och lekte med sina kompisar på Hönö utanför Göteborg. Av misstag cyklade Meja in i ett vasst plåttak på ett lågt skjul.

– Vi hade gäster hemma och en av dem var ute på gatan när han hörde Mejas skrik och det var inget vanligt skrik. Han bar hem henne till oss där man ser att hon skurit upp armarna, på vänstra armen var det väldigt djupt, säger pappa Joel Westerlund, 34.

”Sa att det kunde ta en halvtimme”

Joel, som jobbar som deltidsbrandman, tog fram en handduk och tryckte mot såret. Samtidigt ringde mamma Anna, 33, efter en ambulans.

– Där sa de att det inte var ett prio ett-larm och att det kunde ta en halvtimme innan någon kom. Skulle det dyka upp ett prio ett-larm så skulle de åka på det istället. Jag sa att de kunde larma räddningstjänst istället för de kan komma om ingen ambulans finns tillgänglig, säger Joel.

Samtalet avslutade men Anna ringde upp igen och då kom hjälp och Meja kunde köras till sjukhus.

”Ambulanspersonalen hade ingen information”

På sjukhuset konstaterades det att hela bicepsmuskeln skurits av och att en artär brustit.

– När ambulansen kom hade de inte på blåljusen. Ambulanspersonalen hade inte fått information av SOS om vad som hänt trots att det var en allvarlig situation. När ambulansen kom fram sa de att det här var ett prio ett-läge och på sjukhuset tyckte de också att det var konstigt att det inte prioriterats, säger Joel.

”Detaljer som gjorde att det gick bra”

Meja var väldigt orolig och chockad under olyckan men mår nu bra under omständigheterna. Hon har fått komma hem från sjukhuset med ett gips runt ena armen för att inte anstränga muskeln samt ett stort antal stygn.

– Som förälder blir man väldigt frustrerad när man vet att räddningstjänsten hade kunnat komma. Det finns ju resurser. Är det något som borde fungera så är det akutsjukvården. Det gick bra den här gången men nästa gång kanske det inte går så bra, säger Joel och fortsätter.

– Det var så många smådetaljer som gjorde att det gick bra. Att vi var hemma och föräldern ute på gatan som kunde hjälpa henne. Det behöver inte gå lång tid med en sådan blödning innan det är försent.

”Har något blivit fel måste vi åtgärda det”

SOS Alarm är man medveten om incidenten och har inlett en utredning.

– Vi är jätteledsna över att Joel känner att han inte fått den hjälpen han behöver. Varje gång vi får in ett klagomål så utreder vi det för att se vad som gått fel. Vi har försökt nå Joel under dagen. Skulle något gått fel måste vi så klart åtgärda det, alla ska känna sig trygga med att ringa 112, säger Sophie Abrahamsson på SOS pressjour.

Följ ämnen i artikeln