Böndernas pengar gick till resor och sprit

Publicerad 2016-02-03

Sveriges mjölkbönder går på knäna och Arla försäkrar att man håller hårt i börsen – ”varje krona har granskats”, enligt koncernchefen.

Men SVT:s Uppdrag granskning kan i kväll avslöja att kooperativets chefer har spenderat böndernas pengar på resor, krogbesök, sprit och cigaretter.

– Det är helt oacceptabelt, säger mjölkbonden Paulina West som nyligen tvingades lägga ner sin produktion.

Det är tuffa tider för Sveriges mjölkbönder. De senaste åren har verksamheten nätt och jämt gått ihop för många. Mjölkkooperativet Arla har i sin externa kommunikation varit medvetna om detta och har understrukit att man vänder på varje krona och att inga onödiga utgifter förekommer. Men verkligheten ser annorlunda ut. Det kan SVT:s Uppdrag granskning (UG) avslöja i kväll.

Handlade sprit och leksaker

Flera tjänstemän och chefer inom mejerijätten har, enligt UG:s granskning, haft företagskort som de använt till privata inköp. En person på IT-support har handlat sprit, kläder och leksaker. En annan tjänsteman har, trots att hon har leasingbil, åkt taxi för tiotusentals kronor. Vd:n Henri de Sauvage lät mjölkbönderna betala hustruns resa till Paris.

Vid ett tillfälle bjöd man på lyxig bankett på Grand Hotel för 150 000 kronor.

Arla medger att det har spenderats pengar på fel saker. Men det Uppdrag granskning tar upp är sådant man själva redan upptäckt och åtgärdat, säger Daniel Emilson, pressekreterare på Arla.

– Vi har gjort en kostnadsutredning 2014, vi har hittat saker som går att spara pengar på, där vi kan bli mer effektiva och vi har inom en begränsad del av verksamheten hittat en osund kostnadskultur. Med start februari 2015 har vi börjat införa en rad åtgärder som hittills sänkt kostnaderna med tio miljoner kronor, säger han till TT.

Exklusiv golfturnering

SVT:s reporter stöter i granskningen på patrull då ingen på Arla vill svara på hennes frågor. Till slut skriver Arlas vd Henri de Sauvage själv en debattartikel i Dagens Industri för att försöka förekomma granskningen.

Han ställer sedan upp på en intervju där han förklarar att man, efter UG:s granskning, stramat upp sin policy kring företagskorten.

Men SVT:s granskning slutar inte vid Arlas överdådiga representation och de dyra inköpen med företagskort där bönderna fått stå för notan.

Vid ett tillfälle blev såväl chefer på Arla som kunder bjudna på en exklusiv golfturnering. Uppdrag granskning avslöjar att flera av kunderna fick golfutrustning för tusentals kronor. Även kläder för 4 000 kronor köptes in vid tillfället.

Enligt Helena Sundén, generalsekreterare för institutet mot mutor, låter upplägget misstänkt.

– Just den här typen av evenemang som inte har någon naturlig koppling till arbetet, det är sånt som utifrån allmänna bilden i näringslivet faktiskt inte är okej.

Arla hänvisar till att man låtit en advokatbyrå titta närmare på golfturneringen. Byrån ska ha kommit fram till att det inte rört sig om någon muta.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln