Espresso House

Espresso House hotar anställda att få betala företagets ”böter”

Chefen: Vill inte att det ska stå i tidningen vad vi gör

avAnders Johansson

Personal på Espresso House hotas att få betala företagets straffavgifter ur egen ficka – om de exempelvis glömt fråga en kund om kvitto.

Anställda upplever det som obehagligt.

– Det känns som att de inte har någon tillit till att man försöker sitt bästa, säger en anställd.

Platschefen på den aktuella orten har gått ut med flera varningar till de anställda om att Skatteverket gör oanmälda kontroller – som kan bli kostsamma.

Om personalen missar att fråga om kunden vill ha kvitto kan det kosta 12 500 kronor i ”böter”. Samma sak sägs gälla om de missat att logga in sig i personalliggaren.

– Och jag kommer inte att acceptera ett ”eeh jag har ingen aning om hur man gör...?...?...?” om skatteverket kommer och vi får en böter på 12 500 kr, skriver platschefen i ett av inläggen i företagets Facebook-grupp.

I ett annat inlägg heter det:

– Du kommer själv få böta 12 500 kronor ur privat ficka om skatteverket inte hör att du erbjuder kvittot.

1 av 2 | Foto: PRIVAT
Platschefens hot till personalen på Espresso House.

”Tråkig inställning”

Anställda på Espresso House på den aktuella orten tycker att kravet är orimligt då det gäller även den som kanske bara jobbar fem timmar i veckan och får 3 000 kronor i månaden.

– Jag tycker ju såklart att chefens inställning känns tråkig, att man istället för att peppa och uppmuntra det slitsamma arbete man redan utför använder sig av hot, säger en anställd som vill vara anonym.

– Det känns som att de inte har någon tillit till att man försöker sitt bästa när man får den typen av bemötande.

”Vi gör kontroller”

Conny Svensson, nationell samordnare vid Skatteverket, bekräftar att det kan bli en straffavgift på 12 500 kronor om en kund inte får kvitto vid deras kontroller. Att slå in köpet i kassan först om kunden sagt ja till kvitto är inte godkänt.

– Det händer att vi ibland sätter oss på ett café och kontrollerar hur det ser ut när kunderna kommer, säger Conny Svensson. Slår man in i kassaregistret? Får kunderna kvitto?

Sker det missar vid enstaka tillfällen behöver det inte bli någon avgift. Men om det underlåts regelmässigt kan det däremot bli straffavgift för företaget vid första kontrolltillfället. Liknande gäller brister i personalliggaren.

1 av 2 | Foto: MARCUS ERICSSON
Genrebild.

”Bristande ledarskap”

Per Persson, avtalssekreterare vid Hotell- och restaurangfacket, tycker att hoten om att enskilda anställda ska bli betalningsansvariga är ett uttryck för bristande ledarskap.

– Det är arbetsgivarens ansvar att detta sköts, säger Per Persson. De ska ju ha väl genomtänkta rutiner, utbilda personalen i hur det ska gå till. Och även se till att det är fullt möjligt att följa de regler som företaget har.

– Jag vet hur det brukar vara på våra arbetsplatser – oerhört stressigt och lite personal – och då gör man nog så gott man kan. Men det kan ju missas.

– Och det innebär faktiskt att felet inte ligger hos de som jobbar utan hos de som arbetsleder. Då finns det absolut ingen anledning till att hota att få betala någonting som arbetsgivaren faktiskt har missat.

Att hålla inne lön för anställda kan bara göras om någon i tjänst medvetet gjort något som orsakat företaget en kostnad, tillägger Per Persson.

”Vill inte att det ska stå i tidningen”

Platschefen vid Espresso House på den aktuella orten vill inte lämna några kommentarer.

– Jag vill inte att det ska stå i tidningarna vad vi gör här!

Platschefen hänvisar till en högre chef som hävdar att det har blivit en feltolkning av vad företaget står för, och att alla i personalgruppen ska få en ursäkt.

– Vilket gör att det egentligen inte finns något att skriva om längre, säger chefen som inte vill bli citerad utan hänvisar till Espresso House centralt.

Där säger Robin Wilhelmsson, pressansvarig:

– På Espresso House värnar vi om våra anställda och det som du beskriver är för oss fullständigt oacceptabelt. Anställda ska inte under några omständigheter behöva betala eventuella straffavgifter, det är inte så vi arbetar och det är inte så vi behandlar våra anställda.

– Vi är i dialog med ansvarig chef samt informerar berörda medarbetare kring det som tyvärr inträffat för att säkerställa att de får korrekt information.

ARTIKELN HANDLAR OM