Trådlösa laddaren började brinna – ”Kunde gått riktigt illa”

Drar in produkten: ”Viktigt att kunderna känner sig säkra”

Uppdaterad 2018-11-24 | Publicerad 2018-11-19

Jenni Hodén såg fram emot att testa sin nyinköpta trådlösa mobilladdare.

Men istället för att ladda telefonen började den brinna.

– Det hade kunnat börja brinna som satan om jag inte hade sett det direkt, säger Jenni Hodén.

Jenni Hodén, 29, hade beställt hem en trådlös mobilladdare av märket Aerpad.

Apparaten fungerar så att man lägger telefonen på en platta, sedan laddas den utan att man behöver använda en sladd.

När Jenni Hodén skulle prova sin trådlösa laddare började den brinna på undersidan.

När Jenni fick hem sin laddare var hon ivrig att prova den.

– Jag stoppade i den direkt men märkte snabbt att den inte funkade.

Jenni tänkte att det kanske var hennes mobilskal som var problemet och gick till ett annat rum för att ta bort det. När hon återvände till vardagsrummet kände hon att det luktade bränt.

”Hade kunnat gå riktigt illa”

– Det kom massa rök från den och det var ordentlig glöd och en liten låga, säger Jenni.

– Det hade kunnat börja brinna som satan om jag inte hade sett det direkt. Den låg precis vid tv:n på tv-bänken så det hade kunnat gå riktigt illa.

Nu vill Jenni varna andra.

– De är populära de här laddarna och eftersom min blev såhär direkt är det kanske andra som det också är fel på.

Produkten dras in

På Aerpad AB har man inte fått rapporter om den här typen av problem tidigare.

– Det är ingenting som vi har stött på tidigare och vi kan inte vara säkra på att felet ligger hos oss eller vår produkt. Det kan vara vägguttaget eller strömadaptern, själva huvudkällan till strömmen. Det står vilken typ av strömadapter som ska användas och det är viktigt att man följer det, säger Mary på Aerpad.

Företaget har nu valt att stoppa vidare försäljning av produkten tills en utredning om vad felet kan bero på har gjorts.

– Det är viktigt att kunderna känner sig säkra. Självfallet ska man höra av sig till oss så ska vi hjälpa till i bästa möjliga mån om det är så att problematiken ligger hos vår produkt.

Följ ämnen i artikeln