Hannes, 24, köpte ”alkoholfri” cider – var tokstark

Jordgubbscidern Halmstad Crush hade sju procent alkohol

avClaes Olsson, Matilda Aprea Malmqvist

Hannes, 24, köpte alkoholfri cider på Systembolaget. På kvällen insåg han att den var mycket starkare än så. Nu stoppar Systembolaget försäljningen av jordgubbscidern Halmstad Crush.

På fredagen åkte Hannes, 24, och hans sambo till Systembolaget i Norrköping för att inhandla dryck till kvällens middag. Hannes skulle köra hem några av sina vänner senare under kvällen och skulle bara köpa alkoholfri cider.

– Bland den vanliga cidern såg jag att det stod alkoholfri jordgubbscider av märket Halmstad Crush. Jag tog två av dem och tänkte att det var ju bra, säger Hannes.

1 av 2 | Foto: PRIVAT
På etiketten på flaskhalsen står det ”alkoholfri” – men cidern var sju procent stark.

Cidern var sjuprocentig

Men efter att ha druckit en flaska kände han att det var något som inte stämde. Han tittade närmre på flaskan och mycket riktigt stod det att den var alkoholfri på den övre etiketten men på den undre och stod det något helt annat.

– Där stod det att den var sjuprocentig. Tänk om föräldrar köpt den cidern till sina barn och de hade druckit den. Det hade absolut inte varit bra. Eller tänk om jag inte hade märkt att den var sjuprocentig och kört bil och blivit stoppad av polis. De hade ju inte trott mig om jag hade berättat sanningen.

Systembolaget: ”Klart att det är allvarligt”

En annan kund hörde av sig till Systembolaget för att berätta om den felaktiga etiketten. Nu stoppar de försäljningen av Halmstad Crush.

– Den har varit placerad på hyllan där vi säljer alkoholhaltiga drycker. Vi vill informera om detta så att man inte dricker den av misstag om man vill ha en alkoholfri dryck, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Hur många flaskor rör det sig om?

– Enligt bryggeriet är det bara någon enstaka tappning på ett par tusen flaskor, så det är inte så stor volym.

Kunder som köpt fel kan lämna tillbaka cidern och få pengarna tillbaka.

– Det är klart att det är allvarligt. Kunderna ska känna sig trygga med det Systembolaget säljer. Det är självklart, säger Lennart Agén.


PODD: Därför dricker vi mer alkohol på sommaren – här är riskerna

I podden Aftonbladet Daily pratar vi om att svenskar dricker mer alkohol än vi gör andra tider på året. Men slentriandrickande som många ägnar sig åt under sin ledighet kan bli en ingång till att utveckla ett alkoholberoende.

Lyssna  iPhone  Acast  Spotify
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

ARTIKELN HANDLAR OM

Alkohol