Försäkringskassan får allvarlig JO-kritik

TT

Publicerad 2019-09-19

JO kritiserar Försäkringskassan. Arkivbild.

Försäkringskassan dröjde närmare nio månader med att lämna över ett överklagande till förvaltningsrätten. Detta resulterade i inkassokrav och betalningsföreläggande hos Kronofogden för personen som överklagat myndighetens beslut. Nu riktar Justitieombudsmannen (JO) allvarlig kritik mot Försäkringskassan.

JO skriver i sitt utlåtande att dröjsmålet är oacceptabelt, oavsett skälet till att handlingarna inte lämnats över i tid. Enligt utredningen som gjorts hade inte tjänstemannen som tog emot överklagandet tillräckligt med kunskap om myndighetens rutiner, detta är anmärkningsvärt skriver JO.

Eftersom det dröjde innan förvaltningsrätten tog upp ärendet så hann Försäkringskassan skicka ut återbetalningskrav, de ska även i ett brev till personen som överklagat skrivit att myndigheten inte kan verkställa återkravet förrän domstolen avgjort ärendet. Det är felaktigt, därför riktar JO även kritik mot Försäkringskassan för att det har lämnat information som inte stämmer.