De förlorade 30 000 – när bröllopsföretaget gick i konkurs

Publicerad 2020-04-06

Pontus Thinggaard och Lina Jansson skulle gifta sig i maj.

Då gick firman de anlitat i konkurs - och de förlorade pengarna de hade betalat in.

– Man har betalat in pengarna i tron att de finns där, säger Lina Jansson om förlusten av 30 000 kronor.

I februari 2019 friade Pontus Thinggaard till Lina Jansson. Bröllopsplaneringen drog kort därpå igång och en festlokal i Malmö bokades till den 9 maj.

Bara en och en halv månad innan dagen med stort D fick de dock ett mardrömsbesked.

– Hela bröllopet var i stort sett klart och det var nära inpå. Men för två veckor sen fick vi veta att det var inställt för att den cateringfirma vi anlitat gått i konkurs, säger Lina Jansson.

De hade då betalat in 31 500 kronor i bokningsavgift och deposition. Pengar som de inte kommer se röken av igen, vilket SVT Skåne var först att berätta om.

Pontus, 34 och Lina, 32

”Pengarna var innebrända”

Den advokatfirma som det konkursade företaget hänvisade till meddelade nämligen att någon återbetalning inte kunde göras på pengarna de betalat in i förskott.

– De hade inte mycket mer att säga än att pengarna var innebrända. De försökte driva vidare det hos konkursförvaltningen men efter helgen gjorde de inte det längre, säger Lina Jansson.

Bo Ransnäs, konkursförvaltare, har för SVT Skåne förklarat att prioriterade fordringar går före vid en konkurs.

Flera par som hade bokat in sig hos bolaget fick samma svar. De skapade en Facebookgrupp - och gemensamt för att de inte fick några pengar tillbaka var att de hade gjort banköverföringar istället för att betala med kort. Någonting som åtminstone kunde bidragit till att de fått tillbaka en del av de dryga 30 000 kronorna.

”Använd kort mer”

– Tipset till allmänheten är att använda kort mer och inte bara föra över pengarna. Då är man lite skyddad. Det är det man känner att man kunde gjort annorlunda, konstaterar Lina Jansson.

Att pengarna helt plötsligt var borta var chockerande.

– Man har betalat in pengarna i tron att de finns där. När man betalat bokningsavgiften litar man på att det finns i företaget. Det är förjävligt att de är borta. Den känslan har man. Man har försökt lägga det bakom sig och gå vidare men man stod rätt mållös i början.

Förutom bokningsavgiften och depositionen har även mindre summor försvunnit i bokningsavgifter för DJ och fotografer med mera.

– De har varit snälla och hjälpt till så det är bara någon tusenlapp. Men många bäckar små så blir det en stor summa.

Nytt datum inbokat

Trots den ekonomiska förlusten ser det ut att bli ett nytt bröllop. Ägaren till festlokalen har ordnat så att bröllopsparen kan hyra in sig där senare i år till ett självkostnadspris.

– Alla som bokat 2020–2021 har fått den möjligheten för att man inte ska stå utan bröllop. Om man vill fullfölja det får man lov att göra det. Hen har varit jättehjälpsam men det hjälper inte med pengarna. De är borta.

För Pontus och Lina är bröllopet nu bokat till den 22 augusti. Hittills har drygt hälften av gästerna svarat att de kan komma då. Själva ser de också till att vara extra försiktiga, för att inte förlora mer pengar.

– Vi träffar bland annat en cateringfirma i morgon. Då har vi gjort klart inför mötet att vi inte betalar någonting förrän det är genomfört och att vi måste kunna avboka det kort inpå. Det gäller alla - ny DJ och frisör - och är bara så det får vara.

Följ ämnen i artikeln