SAS ställde in flyg – här fick barnfamiljen tillbringa natten

Publicerad 2018-07-09

I söndags skulle Malmöbon Nathalie Ernstad, 24, och hennes fästman flyga till Örnsköldsvik med sina tre barn – varav den yngsta bara är nio månader gammal.

Men resan med SAS gick inte som planerat.

– Halva natten sov barnen på resväskor, tills vi till slut hittade en ledig bänk, säger Nathalie.

När Nathalie Ernstad, 24, och hennes fästman Pierre Karlsson, 34, skulle åka och hälsa på släktingar i Örnsköldsvik med sina tre barn bestämde de sig för att inte åka tåg som vanligt.

– Vi tänkte att vi flyger den här gången. För att det skulle gå snabbare och smidigare nu när vi har en liten bebis med oss, säger Nathalie.

Så därför bokade den unga familjen från Malmö flygbiljetter – tur och retur med SAS.

Planet ställdes in

Planet skulle lyfta från Sturup klockan 17.15 på söndagseftermiddagen och de skulle sedan vara framme i Örnsköldsvik 20.20 på kvällen, efter ett byte i Stockholm.

Men ungefär fyra timmar innan avgång fick de ett sms om att planet till Stockholm var inställt.

Drygt två timmar i telefonkö

Trots att meddelandet stressade Nathalie så försökte hon att ta det lugnt och ringa till SAS för mer information. Men efter att ha stått i telefonkö i två timmar utan något svar insåg hon att de måste åka till flygplatsen. När familjen var på väg mot Sturup och Nathalie hade stått ytterligare en halvtimme i kö gav hon upp och la på.

När de kom fram till flygplatsen fortsatte jakten på information och till slut fick de reda på att de skulle åka buss till Stockholm. Resan skulle ta åtta timmar och de skulle sedan få sova på hotell för att morgonen därpå ta ett flyg klockan 9.

– Just när man har barn är sådant tuffare. Om vi hade fått reda på att hur resan skulle se ut redan vid första sms:et hade vi kunnat förbereda oss och anpassa vår packning, säger Nathalie.

”Kändes läskigt”

Hur frustrerande det än kändes var det bara att acceptera läget och hoppa på bussen. Men när familjen väl kom fram klockan 02 på natten fanns ingen information om hotell eller något annat.

– Det kändes lite läskigt. Det var helt tomt överallt, klockan var ju två på natten. Vi stod där och bara gapade och undrade var vi skulle få hjälp.

Familjen vandrade runt en timme tills de hamnade på ett hotell där de fick veta att SAS inte hade bokat något rum åt dem.

– Då insåg jag att vi skulle behöva spendera natten där på golvet. Med tre barn, säger Nathalie.

Nathalie och Pierre fick alltså tillbringa natten i en vänthall tillsammans med barnen som är åtta år, fem år och nio månader.

– Halva natten sov barnen på resväskor, tills vi till slut hittade en ledig bänk. Då flyttade vi dem till den, säger Nathalie.

SAS: ”Djupt olyckligt”

När Aftonbladet når Freja Annamatz som är presschef för SAS i Sverige beklagar hon händelsen.

– Passagerare ska få mat och en hotellövernattning, det är så det ska gå till vid den här typen av förseningar, säger hon och fortsätter:

– I det här fallet ser det ut som att det blivit ett misstag från vår sida, vilket såklart är djupt olyckligt.

”Det är djupt olyckligt att flyget fick ställas in”, säger Freja Annamatz från SAS.

Freja Annamatz berättar att det kan finnas möjlighet att få ekonomisk kompensation beroende på resans längd och förseningen. Hon uppmuntrar Nathalie och hennes familj att ansöka om det.

”Barnen är besvikna”

Nu är Nathalie och familjen äntligen framme hos sina släktingar – men semestern har minst sagt fått en jobbig start.

– Det var en tuff natt. Barnen är besvikna, gnälliga och känsliga. Man märker ju på dem att de inte sovit.

Följ ämnen i artikeln