Planet fick grönt ljus för tre veckor sedan

TT

Uppdaterad 2019-07-17 | Publicerad 2019-07-15

Sju män och två kvinnor befann sig ombord på flygplanet som störtade i Umeå.

Det står klart att planet gick i delar redan innan det slog i marken. För bara några veckor sedan genomgick det kontroller och ansågs vara flygdugligt.

Arbetet med att identifiera de åtta fallskärmshoppare och den pilot som omkom i kraschen pågår fortfarande, men enligt passagerarlistan hade sju män och två kvinnor gått ombord på planet.

Målet är att deras identiteter ska slås fast innan veckan är slut, säger Björn Bäckström vid Rättsmedicinalverket vid en presskonferens.

I övrigt betonar myndigheterna att utredningen av olyckan kommer att ta tid och att man inte kommer att delta i spekulationer eller lägga fram hypoteser.

– Vad vi kan säga så här långt med utgångspunkt i filmer, i vrakdelar som vi studerat och deras placering i terrängen kan vi dra slutsatsen att delar av flygplanet har separerat i luften, säger Hans Ytterberg, generaldirektör vid Statens haverikommission, som inte vill gå in på närmare detaljer än så.

– Flygplanet var inte helt när det nådde marken.

Telefoner, kameror

Peter Swaffer, avdelningschef på haverikommissionen, har tidigare uppgett för Dagens Nyheter att delar av en av flygplanets vingar hade brutits av.

– Det stämmer. Den ena vingen har ju brutits av i luften och fanns inte vid vraket utan delar av den har hittats på annan plats, en bit bort, säger Peter Swaffer till tidningen.

När TT får kontakt med Swaffer vill han varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Planet hade nyligen genomgått kontroller och ansågs vara luftvärdigt enligt alla regler. Transportstyrelsen utfärdade ett så kallat luftvärdighetsintyg, som senare ledde till ett godkänt granskningsbevis, vilket intygar att planet var dugligt, servat och underhållet som det ska. Granskningsbeviset utfärdades så sent som den 25 juni i år.

Alternativ till svart låda

Planet hade inte en svart låda. Därför kommer utredarna till stor del att behöva utgå från iakttagelser från marken och annan information. Hans Ytterberg nämner vid presskonferensen möjligheten att gå igenom eventuella kroppskameror. Mobiltelefoner, surfplattor och liknande skulle kunna visa höjd och position.

– Vi har säkrat radarspår med hjälp av Försvarsmakten. Och det finns vissa inspelningar från flygtrafikledningen. Vi kommer att intervjua personer som vi bedömer kan ha information av värde. Det finns en hel del filmmaterial också, säger Ytterberg.

Polisen vill inte säga om man har beslagtagit några föremål med minnesfunktion från planet.

"Tydligt allvarligt"

Flygplansvraket ska under måndagen transporteras till haverikommissionens anläggning i Strängnäs.

– Den närmsta tiden fortsätter arbetet med att samla ihop vrakdelarna, säger Hans Ytterberg.

Under måndagen har han varit med och undersökt olycksplatsen, terrängen runt omkring och de vrakdelar som hittills hittats.

– Framför allt fick jag en väldigt tydlig och handfast bild av en väldigt allvarlig, dramatisk och tragisk olyckshändelse, med omfattande skador på luftfartyget, säger han.

– Vi har tittat närmare på dem utifrån olika aspekter. Hur de ligger placerade från varandra, hur skadebilden ser ut.

Svenska utredare står också i kontakt med australiska och amerikanska kollegor. Flygplansmodellen, Gipps Aero GA8 Airvan, är australisk med USA-tillverkad motor.

Stoppar flygplansmodellen

Det finns två likadana plan registrerade i Sverige, som används av två andra fallskärmsklubbar. Svenska fallskärmsförbundet (SFF) har temporärt stoppat alla flygningar och även Transportstyrelsen har under tisdagen beslutat att de två planen ska stanna på marken i väntan på vad utredningen kommer fram till.

– I samband med en sådan här otroligt allvarlig olycka är det självklart att vi stannar upp och att vi reflekterar över vad det är som har hänt. Det vore snarare väldigt oansvarigt om vi bara fortsätter att lasta i hoppare i maskinen som om inget har hänt, säger SFF:s ordförande Per-Olov Humla till TT.

Plan av den olycksdrabbade modellen är i regel knappt nio meter långa, med propeller på nosen. Tillverkaren skriver till TT att den är beredd att bidra till utredningen.

"Vi har tagit del av nyheterna om händelsen med ett GA8-plan i Sverige. Vi står redo för att fullt ut samarbeta med utredande myndigheter", skriver Mahindra-koncernen, där den australiska tillverkaren ingår.

PODD: Aftonbladet Daily om teorierna bakom flygolyckan i Umeå

Aftonbladet Daily går igenom den tragiska olyckan i Umeå där nio personer omkom efter att det enmotoriga flygplanet störtat. Det är den sjunde allvarligaste flygolyckan i Sveriges historia, och den allvarligaste sedan 1989.
    – Flygplanet har kommit i en spiralrörelse och då utvecklats stora g-krafter. De som är ombord på planet blir då klistrade mot vad de då befinner sig vid och kan inte ta sig ut, säger Jan Ohlsson, journalist och flygexpert som menar att det finns en mängd orsaker som kan ligga bakom olyckan.
 Lyssna  iTunes (iPhone)  Acast  Spotify