Karantänkuppen: Studenter spoilar serier

Varning för spoilers

Uppdaterad 2020-04-06 | Publicerad 2020-04-04

Att hota med att avslöja handlingen i populära filmer och tv-serier skulle kunna vara ett sätt att få folk att undvika gator och torg.

Det tror i alla fall två marknadsföringsstudenter som fått stor uppmärksamhet för sin påhittade Netflix-kampanj.

Så här skulle kampanjen kunna se ut.

Nej, det är inte streamingjätten Netflix som har satt upp stora plakat som avslöjar handlingen, så kallade spoilers, i sina filmer och serier. Det är studenterna Seine Kongruangkit och Matithorn Prachuabmoh Chaimoungkalo som står bakom marknadsföringskampanjen som nu sprids i sociala medier.

Men det är inga riktiga plakat. Idén föddes när studenterna, som vanligtvis studerar marknadsföring vid Miami Ad School Europe i Tyskland, var hemma i Thailand.

De två vännerna tyckte inte att hemlandet gjorde tillräckligt mycket för att stoppa spridningen av coronaviruset.

– Vi bestämde oss för att göra det vi gör bäst: att komma på kreativa idéer, säger Matithorn Prachuabmoh Chaimoungkalo till tidningen Forbes.

Den påhittade kampanjen är tänkt att få invånarna att stanna hemma – annars riskerar de att få sina favoritserier spoilade.

Netflix svarade

När tidningar och sociala medier snappade upp kampanjen gick Netflix ut och förklarade att det inte var de som låg bakom idén.

”Vi älskar ’stanna hemma’-budskapet men vi spoilar aldrig. Det är en kreativ idé måste vi säga, men det är inte på riktigt och inte från Netflix”, skriver streamingjätten på Twitter.

Seine och Matithorn trodde inte att reklamidén skulle spridas så snabbt som den gjorde – och det var heller aldrig målet.

– Vårt mål var att skapa kommunikation som på riktigt kan leda till förändring, säger Matithorn Prachuabmoh Chaimoungkalo till Forbes.

PODD Så slår corona mot nöjesvärlden

Nöjesvärlden står i stort sett still till följd av coronakrisen. Vad innebär det för artister och kulturarbetare och vilka drabbas hårdast? Det pratar vi om i det här avsnittet av Aftonbladet Daily. Gäst: Markus Larsson, rockjournalist Aftonbladet. Programledare: Jenny Ågren

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen