Efter Etiopienkraschen: ”Piloterna följde rutinåtgärder”

avVictor Stenquist

En preliminär rapport har lämnats efter flygkraschen i Etiopien.

Piloterna ska flera gånger försökt genomföra rutinåtgärder för att få upp planets nos – utan lyckat resultat.

Skulden för flygkraschen läggs i stället på tillverkaren Boeing.

Redan under onsdagen läckte uppgifter från den preliminära rapporten kring flygkraschen i Etiopien.

Uppgifterna gjorde gällande att Boeings mjukvara MCAS tryckte ner nosen – trots att piloterna genomförde de rutinmässiga åtgärderna för att få planet på rätt köl.

Under en presskonferens från Addis Abeba lämnades uppgifterna från Etiopiens transportminister Dagmawit Moges, som tagit del av den preliminära rapporten.

– Besättningen genomförde upprepade gånger de åtgärder som tillhandahållits av tillverkaren utan att kunna återfå kontroll av planet, säger Dagmawit Moes.

Man uppmanade där Boeing att vidta åtgärder för att kontrollera sina system på den relativt nya flygplansmodellen 737 Max 8 innan det åter togs i trafik.

Samma uppmaning riktades till flygfartsmyndigheter.

1 av 4 | Foto: AP
Arbetare i cockpiten på ett Boeing 737 Max-plan.

Fyra svenskar dog

I flygkraschen som skedde bara sex minuter efter att planet lyft från Addis Abeba 10 mars dog 157 passagerare från 35 olika länder.

Ombord på planet fanns fyra svenskar, däribland biståndsarbetaren Alexandra Wachtmeister, 50 och Jonathan Seex, 45.


PODD: Aftonbladet Daily om Boeing-krascherna

Aftonbladet Daily pratar med anledning av de två Boeing-krascherna om flygsäkerhet med flygexperten Jan Ohlsson.
   – Det handlar om girighet. Det är nästan kriminellt, säger Jan Ohlsson som förklaring till hur två Boeing-plan kunde störta på kort tid.
 Lyssna:  iTunes (iPhone)  Acast  Spotify

Lyssna på podden genom att
⬇️ klicka på PLAY-knappen


ARTIKELN HANDLAR OM