Tunnel-krisen i Calais fortsätter att växa

Uppdaterad 2015-09-03 | Publicerad 2015-07-31

”Sätt in militär för att stoppa migranterna”

Krisen i Calais växer.

De nattliga stormningarna av tunneln ser ut att fortsätta.

Nu höjs röster för att sätta in brittisk militär för att hindra migranter att ta sig till England.

Under bara ett par timmar i dag hittade brittisk polis 14 personer som olagligen tagit sig in i landet, gömde i långtradare som kommit via tunneln från Calais.

Under tre nätter i rad har hundratals flyktingar stormat tunneln mellan Frankrike och England.

Stängsel har rivits, klippts upp eller forcerats med hjälp av kläder hoptvinnade till rep.

Första delmålet är att endera kunna kasta sig på ett tåg eller att bryta sig in i en långtradare som väntar på att köra ner i tunneln.

Slutmålet är England och ett jobb.

125 extra kravallpoliser

I tisdags dog en sudanes i 20-årsåldern när han krossades under en långtradare och en man från Egypten skadades svårt sedan han krupit upp på ett tunneltåg redan i Paris och kommit åt strömkablarna.

3 500 försök har gjorts bara den här veckan, enligt Daily Mail, och Frankrike har förstärkt de vanliga 250 poliserna med 125 kravallutbildade.

Storbritanniens premiärminister David Cameron skyllde i ett tal i dag krisen på ''de svärmar av människor'' som nu flyr över Medelhavet.

Uttalandet har väckt massiv kritik.

– Han bör ha i minnet att det är människor han talar om, inte insekter, säger oppositionsledaren Harriet Harman.

”Sätt in armén”

Nigel Farage, ledare för högerpopulistiska Ukip, har föreslagit att tunneln ska stängas helt, tillfälligt eller permanent.

Och den konservativa parlamentsledamoten Andrew Percy anser att brittisk militär bör sättas in i Calais.

– Vi måste överväga mer drastiska åtgärder inklusive att sätta in armén. Det brittiska folket förväntar sig att våra gränser är säkra och regeringen måste göra vad som krävs för att säkerställa det.

England som mål

I Calais finns ett stort flyktingläger på norra sidan om stan medan färjehamnen och tunnelmynningen finns på södra sidan.

Till lägret kommer människor främst från härjade länder som Syrien, Afghanistan, Eritrea, Sudan.

Ungefär 5000 människor beräknas leva där i dag.

En av dem är Jamal, som brittiska BBC träffat. Han har tjänstgjort större delen av sitt vuxna liv i Etiopiska armén, tillbringat tio dygn drivande på Medelhavet och tagit sig igenom sex europeiska länder för att komma fram.

Inte en enda gång har han tvivlat på att det är till England han vill, högre stängsel och fler poliser kanske får honom att byta taktik men aldrig mål.

20 miljoner per dag

På andra sidan kanalen märks krisen lika mycket.

Sedan början av juni har brittisk polis hittat 400 flyktingar som gömt sig i långtradare.

Med störningar i tunneln och extra kontroller av långtradare samlas lastbilarna med släp i milslånga rader längs M20.

Både boende och turister har svårt att ta sig någonstans och laster av exempelvis frukt och grönt riskerar att förstöras under den långa väntan.

Kostnaden för det trafikkaos som uppstår beräknas till omkring 20 miljoner kronor per dag, enligt Daily Mail.

''Främlingsfientligt''

Det finns kritik mot insatserna för att hindra flyktingarna från att ta sig ner till tunneln och tågen eller långtradarna.

– Det är en främlingsfientlig reaktion på den fria rörligheten, säger Peter Sutherland, FN:s generalsekreterares särskilda representant för migrations- och utvecklingsfrågor.

Och Skottlands Europaminister Humza Yousaf säger till BBC:

– Genom att vägra att ta sin andel av utsatta flyktingar vänder Storbritanniens regering ryggen åt de som behöver hjälp och bidrar dessutom till hur situationen nu har utvecklats.