Elbilar får ny roll – som energilager

TT TT

Publicerad 2018-12-01

V2G "vehicle to grid" , tekniken visas vid elmässan Ecarexpo i Göteborg.

Eldrivna bilar kan fungera som kraftreserv för att lagra energi och få en jämnare förbrukning från elnätet. Nu testas tekniken i Kungsbacka.

– Under natten äger systemet bilbatteriet, säger Christer Lindström, fordonsansvarig hos kommunen.

Nyckeln i systemet är en dubbelriktad snabbladdare. Förutom den vanliga laddfunktionen kan laddaren även skicka elektricitet åt andra hållet, från elbilens batterier till laddstolpen och vidare in till en fastighet. En styrenhet läser av var energin behövs bäst.

– Ström kan skickas på mikrosekunder, fram och tillbaka, säger Christer Lindström på Kungsbacka kommun.

Finns på andra håll

Tekniken kallas V2G, som är en förkortning av engelskans "vehicle to grid", ungefär "från fordon till elnät". Den visas vid elmässan Ecarexpo i Göteborg av energibolaget Eon, biltillverkaren Nissan och Kungsbacka kommun.

– Det fungerar i andra länder. Men vi är först i Sverige, enligt vad jag känner till, säger Lindström.

När en elbil parkeras vid laddstolpen på kvällen, ger man en instruktion till styrenheten om när bilen kommer att hämtas, exempelvis klockan nio för 30 mils körning. Styrenheten ser till att bilen är laddad då. Men fram till dess "äger" systemet energin.

– När många kommer till jobbet mellan sju och åtta på morgonen och startar grejer går det åt väldigt mycket ström. Då kan man låna ström från bilen för att skära av den toppen i förbrukningen, säger Christer Lindström.

Solenergi

Han hoppas att varje bil kan spara in cirka 10 000 kronor per år i elkostnad. Kungsbacka kommun har omkring 500 fordon, av vilka 140 i dagsläget är eldrivna. Samtidigt är investeringen i teknik inte särskilt dyr.

På sikt hoppas Kungsbacka också att energi från solcellsparker ska kunna lagras i elbilars batterier för användning när den behövs.

– Då får vi ett effektivare och jämnare belastat elnät, säger Christer Lindström.

– Det fungerar i andra länder. Men vi är först i Sverige.

Christer Lindström, fordonsansvarig i Kungsbacka.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

COMPUTERSALG

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

866 kr

COMPUTERSALG

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

4 000 kr

ELBUTIK

Q-Light Qudo Typ 2 32A 3-fas 22kW

5 499 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

ELGIGANTEN

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

6 495 kr

TEKNIKPROFFSET

Deltaco E-Charge Wallbox 1-phase 6-16A Mode 3, Type 2

3 499 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 990 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

6 990 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

4 795 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 895 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 709 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 690 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

PROSHOP

Wallbox Copper SB

5 397 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 195 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

WEBHALLEN

Google Pixel let Dock

1 599 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 345 kr

CDON

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

3 509,42 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln