Stora problem för Swedbanks kunder

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2011-10-27

Omöjligt att logga in via dator eller mobil

Swebanks internet- och mobilbank låg nere under stora delar av torsdagskvällen.

Inte förrän 23-tiden fungerade bankens betaltjänster.

– Vi ska inleda en utredning om vad som orsakat problemet, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Precis i tider av räkningsbetalning har Swedbanks internetbank lagt ner. Även mobilbanken där man kan göra ärenden via smartphone var länge ur funktion.

– Det här påverkar även kortbetalningar och faktiskt också våra uttagsautomater. Det är klart att det är jättestort för våra kunder, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank

Problemen inleddes vid 19-tiden vid en rutinmässig uppdatering.

– Vi har lokaliserat det till en uppdatering vi gjort i systemen, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

"Tillkallat alla styrkor"

Hon fortsätter:

– Vi har full förståelse för att det är irriterande, särskilt som det är den 27:e och man vill betala sina räkningar. Vi har tillkallat alla styrkor och jobbar med att försöka lösa problemen så fort som möjligt.

Vid 22.30 var det återigen möjligt att betala med Swedbankkort, medan internet- och mobilbanken inte fungerade förrän 22.50 på torsdagskvällen.

Kunde inte betala nota

En av Swedbanks kunder som drabbats av strulet i kväll är Daniel Karlsson, 30, i Västerås. Han upptäckte problemet när han skulle betala på en restaurang vid 20-tiden.

– Först betalade jag med kort och då gick det inte. Sen gick det inte att ta ut pengar heller med samma kort, säger Daniel Karlsson.

Som tur var kunde hans sällskap stå för notan den här gången.

– Alla banker tjatar om att vi ska betala med kort. Sen går det inte, då blir man irriterad. Men det är inte så mycket att göra åt, säger Daniel Karlsson

Följ ämnen i artikeln