Thomas Eriksson blir ny publisher för Metro

Publicerad 2017-12-11

Den tidigare Aftonbladet-redaktören Thomas Eriksson blir ny publisher för tidningen Metro, rapporterar Medievärlden.

Han tar över efter Staffan Erfors, som lämnade tidningen med omedelbar verkan förra veckan.

Thomas Eriksson blir ny publisher för tidningen Metro.

Efter bara drygt åtta månader lämnade Staffan Erfors, 51, posten som chefredaktör för gratistidningen Metro i torsdags.

Då meddelade storägaren Christen Ager-Hanssen att en efterträdare med ”stark digital kompetens” redan rekryterats. Nu står det klart att det blir den förre Aftonbladet-medarbetaren Thomas Eriksson som tar över rodret.

– Jag ser verkligen fram emot att få jobba med utvecklingen av journalistiken och innehållet inom Metro Media House. I den digitala omställningen finns stora möjligheter att hitta nya intäktsströmmar, säger Eriksson i ett pressmeddelande, som Medievärlden rapporterar om.

Blir publisher

Thomas Eriksson får titeln publisher och blir som sådan ansvarig för hela Metros journalistiska verksamhet.

– Vi är jätteglada över att få in Thomas i laget. Hans bakgrund passar perfekt för våra framtida behov. Metro är i en intensiv omgörningsfas där Thomas digitala kunskaper kommer vara avgörande för vår framgång. Vi är redan i dag mycket mer än en tidning, men under 2018 kommer vi växla upp och på riktigt ta klivet från tidning till mediehus, säger tidningens vd Mikael König i en kommentar.

Går från Egmont

Tidigare har Thomas Eriksson arbetat flera år som redaktör på Aftonbladet och Schibsteds nyhetstjänst Omni. Han kommer närmast från mediekoncernen Egmont, där han sedan i mars varit digital chef.

Följ ämnen i artikeln