Postnordkälla: ”Paket länsas av anställda - sänds inte till Kina”

Publicerad 2017-12-15

Här är bilderna som visar en annan sanning än att försvunna paket skickas tillbaka till Kina.

En källa inom Postnord som tagit bilderna hävdar för Aftonbladet:

– Paketen töms av personalen och emballagen slängs för att eldas upp.

Aftonbladet har i en rad artiklar berättat om problem med pakethanteringen inom Postnord.

Bland annat har paket från Kina skickats tillbaka eftersom avierna gått ut för sent till mottagarna. När avierna väl kommit har mottagarna mötts av beskedet från utlämningsställena att deras paket gått tillbaka.

– Vi försöker få tillbaka paketen, sade Maria Ivarsson, pressansvarig för Postnord.

Postnord uppgav att en förklaring var ett internt IT-fel.

Men en mängd drabbade kunder hörde därefter av sig till Aftonbladet och berättade att detta sker året runt - inte bara tillfälligt just nu. De berättade om paket som försvunnit spårlöst.

Postnord svarade att det i så fall kunde bero på att varan inte scannats på rätt sätt, att sms-numret är fel eller att avsändande kund har fel uppgifter.

”Personalen stjäl”

Aftonbladet kan i dag berätta om en annan förklaring till att paket försvinner.

En Postnordkälla hävdar att personal stjäl innehållet i paket. Källan har själv tagit bilder som ska visa spår efter det. Bilderna är tagna vid en av Postnords anläggningar i Malmö.

– Jag upptäckte det i somras men vet inte hur länge det varit så, säger källan och berättar att det ligger 1000-tals öppnade och länsade paket vid den aktuella anläggningen.

– Så att dom skickas tillbaks är lögn. Dom blir länsade av personalen!

Källan berättar att bilderna härintill togs för en månad sedan. Innehållet är från säckar som ramlat ut från en överfull container för brännbart avfall.

”Skor och kläder bland paketen”

– Första gången som jag märkte det så var det två säckar som rivits sönder och det vällde ut öppnade paket. Sedan var där väldigt mycket skor och kläder och annat som låg bland paketen. Men allt av större värde var borta. Jag såg tomma hörlurslådor och så vidare.

Källan vill vara anonym på grund av rädsla för repressalier både från kollegor och chefer. Men anser att den här förklaringen måste komma fram - och åtgärdas.

– Jag tycker att det är för jävligt eftersom vi saknar paket från Kina. Antagligen har dom gått samma öde till mötes.

”Allting är möjligt”

Maria Ibsén, pressansvarig vid PostNord, har låtit undersöka bilderna.

Hon säger att de verkar röra en återvinningshantering som Postnords internationella gren Direct Link har för vissa kunder från Asien.

– I överenskommelsen ingår att så kallade obeställbara försändelser, sådant som inte kunnat delas ut av någon anledning, eller försändelser som returnerats av mottagaren, inte går tillbaka till avsändaren utan omhändertas för återvinning/destruktion.

Det betyder att paket försvinner på det här sättet också?

– Ja, alltså av något skäl så har inte mottagaren antingen kunnat nås, eller velat hämta ut det, eller skickat tillbaks det av något skäl, säger Maria Ibsén. Och den avsändande kunden har sagt: vi vill inte ha tillbaks det här.

Är det fritt fram för personalen att ta av de här sakerna?

– Alltså, det är återvinningsföretaget som gör den här hanteringen och jag utgår ifrån att de inte får ta av någonting.

Jag menar på Direct Linc, innan man slänger för återvinning.

– Nej, har man överenskommit att saker och ting ska gå för destruktion då går de för destruktion.

Går det att utesluta att personal där tar av de här sakerna som ska skickas iväg för destruktion?

– Alltså, mycket av vår hantering sker ju där man filmar, precis som på återvinningsföretagen där jag vet att man har kameror, säger Maria Ibsén. Allting är hela tiden möjligt men jag skulle bedöma att sannolikheten är väldigt låg.

Efter artikelns ursprungliga publicering vill Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman ytterligare förklara bolagets policy kring destruering av paket.

Vi har under lång tid via vårt dotterbolag Direct Link hanterat e-handelsvaror från Kina. Som en del av avtalet med vissa kinesiska e-handlarna destruerar vi varor som av någon anledning inte kan nå mottagaren, om inte de kinesiska kunderna vill ha varorna returnerade. Orsaken till att mottagaren inte kan nås kan vara flera och vissa av dem beskrivs i Aftonbladets artikel. De bilder som Aftonbladet har fått kommer så vitt vi kan förstå från det flödet. Endast i det flödet är det möjligt att fotografera varor under destruktion, eftersom det är det enda som inte är ett helt slutet system.

Destruktionen går till så att de olevererbara försändelsernas emballage rivs upp av vår personal och packas i vita plastsäckar, som också syns på bilderna. Den processen sker i ett kontrollerat utrymme för att säkerställa att inga varor försvinner från emballagen. Därefter skickas säckarna till en underleverantör som källsorterar och destruerar innehållet i försändelserna och emballagen. 

Vi har vidtagit flera åtgärder för att säkerställa att inga varor försvinner under vår hantering av de paket som ska destrueras. Vi har ett avtal med vår underleverantör som föreskriver hur de ska hantera varorna för att säkerställa att ingen försvinner i deras del av destruktionsflödet. Vi är ytterst förvånade över att det kommer bilder från flödet, som med stor sannolikhet härrör från deras hantering av varorna. Bilderna kan innehålla adressuppgifter och därmed bryta mot postlagen, som ställer stränga krav på postsekretess. Brott mot postlagen kan ge upp till två års fängelse. Vi kommer att kontakta vår underleverantör för att säkerställa att deras hantering fortfarande stämmer överens med vår överenskommelse, och säkerställa att de hanterar flödet på ett sätt som omöjliggör fotografering av paket som ska destrueras. Vi ser ytterst allvarligt på det inträffade och överväger att vidta rättsliga åtgärder för att säkerställa att postsekretessen inte äventyras.

Här är Sveriges sämsta
postkontor

Följ ämnen i artikeln