SCB varnade för sina egna siffror – var konsultföretaget Evrys fel

Uppdaterad 2019-11-10 | Publicerad 2019-10-21

SCB varnade själv för sina egna siffror om arbetslösheten i landet.

Konsultföretaget Evry levererade information av för låg kvalitet.

– Vi arbetar tillsammans för att lösa det här problemet just nu, säger John Kling, enhetschef på SCB.

SCB:s arbetslöshetsstatistik är utgångspunkten för merparten av den politiska diskussionen i arbetsmarknadsfrågor. 

Siffrorna är ett referensmaterial som alla räknar med att ska stämma.

Men i förra veckan gick Statistiska centralbyrån, SCB, ut med en varning om sina egna siffror. Delar av informationen som hade samlats in till arbetskraftsundersökningen AKU var av för låg kvalitet, skrev myndigheten.

Nu har SCB kommit fram till att det är den externa leverantören Evry som gjort fel vid datainsamlingen – vilket fått konsekvensen att statistiken visade en högre arbetslöshet än vad som egentligen är fallet.

– Ja, det stämmer att vi har identifierat att det är i den indatan som problemet ligger, säger John Kling till Publikt.

SCB outsorcade 2018 hälften av arbetet med AKU till den multinationella konsultfirman Evry vilket ledde till att 37 av SCB:s fältintervjuare fick sparken. Enligt John Kling på SCB är det bara den delen av insamlingsprocessen som Evry stått för som blivit fel.

– Datainsamlingsprocessen har ju flera perspektiv. Det handlar om hur datamaterialet bearbetas och om när man ringer personer exempelvis, det är ganska många olika saker, säger han till Publikt.

”Frågan kring vad som har hänt rent konkret och vilka brister som avses, är för tidigt att besvara i nuläget. Vi arbetar nu tätt tillsammans med SCB för att kunna konstatera hur den påtalade kvalitetsproblematiken ser ut, samt åtgärda eventuella brister som framkommer”, skriver Evrys kommunikationschef Eliese Laustsen Døvle i ett mejl till Aftonbladet.