Österlenmäklaren: Vi har många ”cashkunder”

Publicerad 2023-07-09

BRANTEVIK. Från fiskeläge till gräddhylla.

Trots ekonomiska kristider säljs villorna på Österlens kust till Stockholmspriser.

– Varumärket är ultrastarkt, säger mäklaren Marcus Ekström.

Solen strålar när vi möts utanför den vita skånelängan. Det är oväntat hett och stilla – trots att havet ligger bara ett sommarslappt stenkast bort.

Mäklaren Marcus Ekström har skyndat från ett möte i Ystad. Direkt efter intervjun med Aftonbladet ska han träffa ett par som ska på visning i huset.

Det är hektiska tider – men Marcus Ekström är van.

– Som mäklare är den enda nackdelen här att man jobbar under sommaren när alla andra är lediga. Det är då pengarna ska in och man ska sälja hus.

Äldre med pengar

Just det här är en sexrummare på 170 kvadrat med gästhus, insynsskyddad trädgård – och havsutsikt.

Här är närheten till havet helt avgörande för prissättningen, berättar Marcus.

”Varumärket Österlen har varit starkt sen 60-talet och jag tycker att det blir starkare och starkare för varje år”, säger mäklaren Marcus Ekström.

Historiskt har Österlen alltid attraherat äldre personer med pengar.

– Innan pandemin hade vi många ”utflugna barn”-kunder. De som var 55–60 plus, fått lite extra tid och redan gjort bostadskarriär och vanlig karriär. De köpte antingen fritidshus eller sitt andra boende här på Österlen.

– De kom, utan att generalisera, från storstäderna. Mycket från Mälardalen såklart. Och en del utlandssvenskar.

Med pandemin svängde det. 2020 var utlandssemestern bara att glömma, och i stället blev det ”extremt mycket fritidshusköpare”, säger Ekström.

Året därpå såg man allt fler som ville, som Marcus uttrycker det, ”förändra hela livet”. Och fortfarande är det allt fler som söker ett halvårsboende eller permanentboende.

– Pandemin satte en trend, man vill faktiskt kunna jobba ”på remote” och bo härnere. Då har man en mindre lägenhet i stan och köper det feta huset här.

”Varumärket stärks för varje år”

Sommaren 2021 var ”peaken” för huspriserna – en tid Marcus Ekström beskriver som ”galen”.

– Vi satte utgångspriser som vi trodde var ganska höga. Men sen hade vi budgivningar på 30, 40, 50 procent. Det var en speciell tid.

Sedan den absoluta toppen har huspriserna fallit mellan 10–15 procent. Samtidigt är suget efter att köpa något på Österlen fortfarande ”extremt starkt”, säger Marcus Ekström.

– Varumärket Österlen är ju bara ”boostat” av Karl Fredrik, Mandelmanns, och så vidare. Det har varit starkt sen 60-talet och jag tycker att det blir starkare och starkare för varje år.

Men inte ens ett ”ultrastarkt” varumärke räcker när en cocktail av höga energipriser, krig och inflation slår till.

– Räntan är den absolut största utmaningen just nu. Men vi har också väldigt många ”cashkunder”, folk som inte är beroende av att ta lån. Du har redan de 17,6 miljonerna som huset kostar. Så då är inte räntan ett problem.

Nyligen sålde han ett hus för 20 miljoner – den tredje dyraste villan i Simrishamns historia.

”Risk att inhemska inte har råd”

Frågan är vad som händer när de gamla fiskelägena befolkas av storstadsfolk med pengar.

Finns det en risk att ur-Österlenare och deras barn, som ska flytta hemifrån, inte har råd att bo kvar här?

– Man kan väl säga att det finns risk att inhemska inte längre har råd att bo på vissa adresser, vid vissa fiskelägen, allra närmast havet.

”Räntan är den absolut största utmaningen just nu. Men vi har väldigt många cashkunder”, säger Marcus Ekström.

Han tillägger:

– Men jag bodde 11 år i Stockholm och jag kunde inte bo i alla områden i innerstan. Så är det väl. Men det finns väldigt många andra alternativ häromkring.


Aftonbladets Peter Wixtröm och Nora Fernstedt på plats på Österlen.