Försvaret övade ”otäckt nära” passagerarplan

Uppdaterad 2015-10-02 | Publicerad 2015-10-01

Försvarets plan flög i våras ”otäckt nära” ett passagerarplan.

Övningsmissen kan ha berott på flygstridsledarens förkylning.

– Det är en galet onödig situation som jag själv sätter mig i, skriver flygstridsledaren i avvikelserapporten.

Det var på morgonen den 12 mars som Försvarsmaktens luftstridsskola övade utanför Jönköping. Tre stridsflygplan hamnade så nära som åtta kilometer från ett passagerarplan som precis lyft från Karlstad. Flygstridsledaren, som då avbröt övningen, kallar det i avvikelserapporten för ”otäckt nära”.

– Vi har en buffertzon på tio kilometer i sidled och bakåt samt tjugo kilometer rakt framför, och det är någonting som är inlärt sedan tidigt i flygstridsledarens utbildning att det är de gränser som gäller. Är man inom dessa gränser så skriver vi en rapport på det, säger handläggaren, strilchefen Therese Söderman, som tillsatt utredningen.

Var förkyld

Rapporten drar slutsatsen att övningsmissen kan ha berott på – att flygstridsledaren vid tillfället var förkyld. Det skulle ha gett honom en sämre bedömningsförmåga.

”Detta är en så galet onödig situation, som jag för sätter mig själv i på grund av en kombination av överambition, låt gå-tänk och alldeles för liten buffert i planeringen av mitt upplägg”, uppger flygstridsledaren i rapporten.

”Redan när jag påbörjade kontakten och insåg att jag ändå skulle ligga 14-15 nautiska mil (ca 27 km, reds anm) från en trafiks färdväg, som sjunker genom vår övningshöjd, så borde jag ha valt att flytta upplägget ytterligare”.

”Kände sig fit for fight”

I faktaredovisningen nämner utredarna att flygstridsledaren hostar och snörvlar vid upprepade tillfällen, och att förkylningen, trots att han inte låter stressad, ”kan vara en bidragande orsak” till att han missbedömt situationen.

– Det vet man ju själv när man är förkyld att man kan känna sig lite trött, men det bedömer man tidigt på morgonen när man tar några pass och i detta fall kände han sig fit for fight, säger Therese Söderman.

– De flesta är ju inte hemma på grund av en liten förkylning.

De skolplan som användes vid övningen var av modellen SK 60 och lyfte från Linköping. Försvarets SK 60-plan har mellan fyra och sex tusen flygtimmar per år och detta är den enda gång i år som man kommit så nära passagerarplan att en utredning tillsatts, säger Therese Söderman. Men det var aldrig nära någon katastrof.

– Vi är fortfarande utanför deras buffertzon. Vi har ju lagt på extra i försvarsmakten så att vi ska hinna reagera. Så det var aldrig någon situation som den civila sidan upplevde som nära.

Var på väg till Frankfurt

Passagerarplanet kördes av det brittiska flygbolaget BMI Regional och var på väg till Frankfurt via Jönköping. Varken BMI Regional eller Sten Norinder, chef på Jönköping Airport, känner till händelsen.

– Det måste ha varit någonstans norr om Vättern för där brukar militären ligga och flyga, säger Sten Norinder.

– Normalt sett så är de rapporterna hemligstämplade så det är ingenting som går vidare till mig så länge det inte blir någon olycka av det.