USA rasar i varumärkesranking – ”Vi ser en Trump-effekt”

Uppdaterad 2017-11-20 | Publicerad 2017-11-18

Tyskland tar över förstaplatsen från USA i en världsomspännande undersökning av länders rykten.

– Vi ser en Trump-effekt, säger Simon Anholt, konsult på institutet Anholt-GfK.

Däremot har amerikanernas bild av sitt eget land blivit mer positiv.

Sverige hamnar på tionde plats.

Tyskland har det bästa ryktet i en årlig undersökning som mäter 50 länders varumärken.

Undersökningen görs av tyska opinionsinstitutet Anholt-GfK och mäter bilden av ländernas styre, turism, export, arv och kultur, befolkning, samt investering och immigration.

”Vi ser en Trump-effekt”

Över 20 000 personer intervjuades i världsomspännande onlinepaneler under juli månad.

USA faller från första till sjätte plats i varumärkesrankingen, vilket rapporteras av bland annat CNN och Politico.

– USA:s fall när det gäller kategorin ’styre’ visar på att vi ser en ’Trump-effekt’, efter presidentens tydliga politiska budskap ’America First’. Däremot är amerikaners bild av deras eget land noterbart mer positiv i år jämfört med förra året, säger Simon Anholt, som tagit fram studien för Anholt-GfK, i ett uttalande.

Sverige på tionde plats

Tyskland går från andra till första plats. Därefter följer Frankrike, England, samt Kanada och Japan på en delad fjärdeplats.

Sverige återfinns på plats tio, som högst placerade nordiska land.

50 länder är med i undersökningen.

Bush-effekten 2004

Bilden av USA verkar sargas då landet väljer republikanska presidenter.

Enligt konsulten Simon Anholt såg man en liknande effekt av USA-bilden när George W. Bush omvaldes till president år 2004.

– Då föll USA till sjunde plats, säger Simon Anholt.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln