Oklart vart tavlan på Lars Johan Hierta kommer att ta vägen

Längs ena väggen i en av de oändliga korridorerna i de skattefinansierade mediehusen på Gärdet i Stockholm står en massa gammal teknik. Tv-apparater från 50-talet, högtalare, kameror och annat som rangerats ut med åren.

Längs den andra väggen hänger en lång rad med porträtt av personer som varit ordförande i Publicistklubben. Traditionen att låta sig förevigas av konstnärer tycks dock ha upphört för elva år sedan. Den sista tavlan föreställer Stig Fredriksson. Fyra ordförande senare har jag själv valts till den 154:e i ordningen som får leda klubbens möten. (De bytte ofta i begynnelsen).

Men den här konstiga historien handlar om den första tavlan i raden.

Den föreställer Lars Johan Hierta, grundare av Aftonbladet, förläggare, stearinljusfabrikör, tryckfrihetskämpe och liberal politiker. Hierta var aktiv vid de möten som efter hans död ledde till att Publicistklubben grundades 1874.

Tavlan alltså. En fin och välbevarad olja målad av den danske konstnären Lars Hansen. 1 270 millimeter hög och 1 020 millimeter bred. Med tidsenligt ornamenterad guldram, försäkrad för 40 000 kronor.

Tavlan som föreställer Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta.

Ingen tycks veta säkert varför eller hur länge den hängt i den där korridoren mellan Sveriges Radio och Sveriges Television.

Men här kommer en nyhet: tavlan ska inte hänga där så länge till.

Det visar sig nämligen att det är Publicistklubben som i många år hyrt den av Stockholms stadsmuseum. Men det är inte klubbens uppgift att pryda korridorer i public service-bolagen. Låneavtalet kostar pengar. När det går ut vid nyår åker tavlan ned.

Tillbaka till Stadsmuseet? Nja, inte om avtal ska hållas.

Tavlan donerades till museet 1975 av Hiertas släkting Harald Nordenson. Villkoren i donationsbestämmelserna, signerade av tf stadsantikvarien, är glasklara: “Samlingen ska placeras i ett Hierta-rum i Publicistklubbens blivande lokaler, antingen i Hiertas Malmgård eller där klubben kan erhålla lokaler”. Och: “...de båda porträtten av L J Hierta och hans maka skall exponeras tillsammans”.

Men tavlan med Hiertas fru Wilhelmina Fröding ligger idag gömd i Stadsmuseets lager i Frihamnen.

Dessutom, och nu blir det ännu jobbigare för de inblandade: “Har planerna på att upprätta ett Hierta-rum i Publicistklubbens lokaler ej kunnat realiseras före utgången av år 1980 skall de båda porträtten återlämnas till dr Nordenssons dotterson…”

Barnbarnet heter Anders Arfwedson, och säger i telefon att han kanske tycker att tavlorna är lite stora. Hans kusin Magdalena Nordensson kämpar mot staden och ett stort byggbolag för att Hovings malmgård i Norra Hammarbyhamnen, där Hierta en gång levde och hon själv bodde som liten, ska restaureras och på något sätt öppnas för allmänheten: “Och det vore bra om det kunde knytas till Publicistklubben”.

Stadsmuseet lovade för ett år sedan att hantera ärendet, men “har inte gått vidare med utredningen eftersom vi inte hört något mer från släktingarna”.

Återstår att se var tavlorna slutligen hamnar.

Följ ämnen i artikeln